Formativ evaluering i matematikundervisningen - ændringer i praksis
DOI:
https://doi.org/10.7146/nomad.v9i4.147150Abstract
I forlængelse af de reformer, der har fundet sted inden for matematikundervisningen internationalt såvel som i Danmark, er det nødvendigt at udvikle nye evaluerings former. I en forstadskommune til København blev der i perioden 1997-99 gennemført et udviklingsprojekt med henblik på at indføre formativ evaluering i matematikundervisningen. I denne sammenhæng sættes fokus på, om brugen af et evalueringsmateriale, der i løbet af projektet blev udviklet til formålet, giver lærerne mulighed for at få uddybet deres indsigt i elevernes kompetencer, og om denne særlige evalueringsstrategi giver anledning til refleksioner hos lærerne, der fører til ændringer i praksis. Det fremgår af konklusionen, at implementeringen af evalueringsstrategien har haft en begrænset formativ effekt, men har forøget lærernes opmærksomhed på undervisnings- og læreprocesser og især på sprogets betydning for disse, og via refleksioner herover har ført til ændringer i praksis.
References
Alrø, H. & Skovsmose, O. (1999). Samtalen som et støttende stillads (Forskning i matematiklaering, skrift nr. 7). Roskilde: Center for forskning i matematiklaering.
Andersen, M. & Jess, K. (2000). Evaluering i matematikundervisning. København: Alinea.
Borba, M.C. & Skovsmose, O. (1997). The ideology of certainty in mathematics. For the learning of mathematics, 17(3), 17-23.
Christensen, B. & Jensen, H. S. (1999). Areal på en anden måde. I K. Jess & P. Valero (red.), MAPUFU I. (Forskning i matematiklaering, skrift nr. 6, 37- 50). Roskilde: Center for forskning i matematiklaering.
Christiansen, I. M., Nielsen, L. & Skovsmose, O. (1997). Ny mening til begrebet refleksion i matematikundervisningen. I J. C. Jacobsen (red.), Refleksive læreprocesser (sid. 173-190). København: Politisk Revy.
Clarke, D. (1996). Assessment. I: A. J. Bishop m.fl. (red.), International Handbook of Mathematics Education (sid. 327-370). Dordrecht: Kluwer Academic Publishers.
Clarke, D. J. & Peter, A. (1993). Modeling teacher change. I B. Atweh, C. Kanes, M. Carss, & G. Booker (red.), Contexts in mathematics education: Proceedings of the sixteenth annual conference of the mathematics education research group of Australia (MERGA), Brisbane, July 9 - 13, 1993 (sid. 167- 175). Brisbane: MERGA.
Cobb, P., Boufi, A., McClain, K. & Whitenack, J. (1997). Reflective discourse and collective reflection. Journal for research in mathematics education, 28(3), 258-277. https://doi.org/10.2307/749781
Illeris, K. (1999). Læring - aktuel læringsteori i spændingsfeltet mellem Piaget, Freud og Marx. Roskilde: Roskilde Universitetsforlag.
Lambdin, D.V. (1993). The NCTM'S 1989 evaluation standards: Recycled ideas whose time had come? I N. L. Webb & A. F. Coxford (red.), Assessment in the mathematics classroom (NCTM Yearbook 1993, 7-16). Reston: National Council of Teachers of Mathematics.
Lange, J. de (1993). Assessment in Problem-oriented Curricula. I N. L. Webb & A. F. Coxford (red.), Assessment in the mathematics classroom (NCTM Yearbook 1993, 7-16). Reston: National Council of Teachers of Mathematics.
Lauritsen. H. (2000). Matematikevaluering. Folkeskolen, (5), 4-6.
Lindén, N. (1996). Matematikkdidaktiske overveielser for barn fra 1 - 7 år: Retter vi oss mot enkeltbarn eller barnegrupper? I M. Johnsen Høines (red.), De små teller også (sid. 125-135). Landås, Norge: Caspar Forlag.
Lindenskov, L. (1994). Samtalen, der blev væk - om elevens læreplan. I G. Nissen & M. Blomhøj (red.), Hul i kulturen: En debatbog om matematikkens funktion i kultur og samfund (sid. 22-40). København: Spektrum.
Lindenskov, L. (2000). Kan det være rigtigt at regne forkert og forkert at regne rigtigt. (Forskning i matematiklaering, skrift nr. 13). Roskilde: Center for forskning i matematiklaering.
Neumann, D. (1997). Diagnoser i matematik år 2. NOMAD. Nordisk Matematikkdidaktikk, 5(1),133-58.
Niss, M. (1993). Assessment in mathematics education and its effects: An introduction to investigations into assessment in mathematics education (sid. 1- 30). Dordrecht: Kluwer Academic Publishers. https://doi.org/10.1007/978-94-017-1974-2_1
Niss, M. (1999). Kompetencer og uddannelsesbeskrivelse. Undervisningsminist eriets tidsskrift, Uddannelse (9), 21-29.
PRIM-gruppen (1996). Diagnostiskt material i matematik. Stockholm: Lärarhögskolan.
Sfard, A. (1998, march). Balancing the unbalanceable: The NCTM Standards in the light of learning mathematics. Paper presented at the Conference on the Foundations to NCTM Standards, Atlanta, USA.
Sfard, A., Nesher, P., Streefland, L., Cobb, P. & Mason, J. (1998). Learning Mathematics through Conversation: Is It as Good as They Say? For the Learning of Mathematics, 18(1), 41-51.
Undervisningsministeriet (1995). Matematik. Faghæfte 12. København: Undervisningsministeriet.
Van den Heuvel-Panhuizen, M. (1996). Assessment and realistic mathematics education. Utrecht: CD-[beta] Press, Center for Science and Mathematics Education.
Watson, A. & Morgan, C. (2000). Teacher assessment equity. I J. Filipe & M. Santos (red.), Mathematics Education and Society. Proceedings of the Second International Mathematics Education and Society Conference (MES2) 29th - 31st March 2000 (sid. 404-414). Lissabon: Centro de Investigacão Faculdade de Ciências da Universidade de Lisboa.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.