Tematisk Call: Mærkelige Metoder
Call for Papers: Danish Journal of Education Studies – Tidsskrift for Uddannelsesvidenskab
Danish Journal of Education Studies inviterer til bidrag om Mærkelige Metoder i forskning, udvikling og praksis. Både forskere, udviklere, praktikere og studerende samt deltagere fra efterårets symposium ved DPU, Aarhus Universitet inviteres til at indsende både videnskabelige og formidlingsorienterede bidrag.
Tidsskrift for Uddannelsesvidenskab er et forum for undersøgelser og diskussioner af uddannelsesvidenskabelige problemstillinger. Tidsskriftet tager bredt sigte på uddannelse og læring i en samfundsmæssig kontekst. Det indbefatter f.eks. organisatoriske, ledelsesmæssige, forvaltningsmæssige, styringsmæssige, samtidsdiagnostiske og videnspolitiske perspektiver på uddannelse, pædagogik, undervisning og kompetenceudvikling. Blikket kan være samfundsmæssigt, individuelt eller rettet mod spændingsfeltet derimellem. I dette nummer ønsker vi at belyse og udforske alt det mærkelige, mystiske, anderledes, spøjse, kunstneriske og kreative, der finder anvendelse som didaktiske og pædagogiske metoder og forskningsmetoder. I en konstant foranderlig verden, hvor innovative teknologier står på spring for at overhale hinanden, og hvor blik for materialitet såvel som immaterialitet og subtile processer udfordrer og står side om side med klassiske metoder, ønsker vi at belyse muligheder og styrker ved kreative og anderledes metoder. Hvad kan anderledes, eksperimenterende – endda ’Mærkelige’ Metoder bibringe af nye indsigter? Artikler kan – empirisk eller teoretisk – fx undersøge eller diskutere:
- Hvordan kan metoder forankret i kunst, leg, æstetik, poesi, spekulation, materialitet eller generativ AI være med til at skabe ny og anderledes viden om pædagogik og uddannelse?
- Hvordan kan kreative, undersøgende, eksperimenterende metoder se ud i didaktik, pædagogik og forskning – og hvilke nye eller anderledes perspektiver bidrager de med?
- Hvilke mærkelige og anderledes metodologiske, videnskabsteoretiske, epistemologiske eller ontologiske undersøgelser og diskussioner kan bidrage til udvikling af det uddannelsesvidenskabelige felt, herunder pædagogik og uddannelse?
- Hvilke spøjse, underfundige eller eksperimenterende videnspolitiske, styringsmæssige eller fx ledelsesmæssige metoder og tilgange kan styrke eller udvide forskning, udvikling og praksis inden for pædagogik og uddannelse?
Tidsskrift for Uddannelsesvidenskab er tilknyttet Afdeling for Uddannelsesvidenskab, DPU, Aarhus Universitet, men byder bidrag fra andre afdelinger, institutter og institutioner samt internationale bidrag velkommen.
Tidsskriftet rummer en sektion for peer-reviewede forskningsbidrag og en sektion for mere bredt formidlingsrettede bidrag. Vi indkalder hermed bidrag til begge sektioner til nummeret om Mærkelige Metoder i størrelsesordenen 3500-5000 ord for forskningsbidrag og max. 3000 ord for formidlingsbidrag ex. litteraturliste, abstracts m.v.
Deadlines:
Abstract indsendes senest den 6. januar 2025 (inkluderer: titel, maks. 500 ord, 5 keywords og forfatterbiografier)
Artikel til dette call indsendes inden den 1. marts 2025
Andre bidrag er altid velkomne løbende
Dobbeltblind peer-review udføres april og maj 2025.
https://tidsskrift.dk/tidsskriftforuddannelsesvidens/submissions