Indledning: Kognition

Forfattere

  • Christian Kordt Højbjerg

DOI:

https://doi.org/10.7146/ta.v0i53.106723

Resumé

Antropologien har en rig tradition for at udforske kulturel betydning og naturen af

kulturel viden, som den kommer til udtryk såvel på et specifikt lokalt plan som i sin

globale og universelle udformning. Studiet af klassifikation og kategorisering er et klassisk

eksempel på denne erkendelsesinteresse, som imidlertid er under konstant fornyelse

inden for antropologien. Den del af kognitionsforskningen, som studerer forholdet mellem

kultur og kognition, er et godt eksempel på en sådan fornyelse af et klassisk antropologisk

forskningsområde. Begrebet kognition er afledt af det latinske ord cognocere, som betyder

at erkende, og studiet af kognition retter sig mod en række beslægtede emner med

tilknytning til den menneskelige bevidsthed som fx læring, perception, hukommelse,

planlægning, dømmekraft, evaluering, problemløsning, følelser, intentioner og tro.

 

Downloads

Publiceret

2006-05-30

Citation/Eksport

Højbjerg, C. K. (2006). Indledning: Kognition. Tidsskriftet Antropologi, (53). https://doi.org/10.7146/ta.v0i53.106723

Nummer

Sektion

Artikler