INTERNATIONALISERING OG ØKONOMISK ULIGHED PÅ VIDEREGÅENDE
DOI:
https://doi.org/10.7146/ta.v0i72.105615Resumé
Siden begyndelsen af dette årtusinde har universiteter i Danmark undergået en
massiv internationaliseringsproces. Internationalisering kan forstås som led i transformationen
af velfærdssamfund til konkurrencesamfund. Den har nemlig blandt
andet til formål at forbedre Danmarks position i den internationale konkurrence
om viden, talent og innovation samt at tiltrække talentfulde udenlandske forskere
og studerende til Danmark. Internationaliseringen medfører en række forandringer,
som er interessante i en diskussion om velfærdsstat og konkurrencestat. En af
dem handler om studieøkonomi. Videregående uddannelser i Danmark har nemlig
traditionelt været gratis, og siden 1970’erne har staten ydet studiestøtte for at
udjævne betydningen af økonomiske forskelle i adgang til uddannelse. Men i 2006
indførtes studieafgift for studerende, der kommer fra lande uden for EU/EØS, og
i 2013 ændredes SU-reglerne, så EU-studerende under visse betingelser kan være
SU-berettigede. Ændringerne har brudt med velfærdsstatens forsøg på at udjævne
betydningen af økonomiske forskelle. I artiklen undersøger vi, hvordan studerende
på internationale uddannelser skaber mening i de økonomisk forskellige måder at
være studerende på. På baggrund af to års feltarbejde på et dansk universitet giver
vi en række eksempler på, hvordan studerende differentierer mellem forskellige
grupperinger af studerende med henvisning til økonomi, og hvordan de konstruerer
symbolske hierarkier mellem sig selv og andre.
Søgeord: konkurrencestat, internationalisering, universitetsstuderende, symbolske
grænser, økonomisk ulighed
Downloads
Publiceret
Citation/Eksport
Nummer
Sektion
Licens
Ophavsretten til artiklerne i Tidsskriftet Antropologi tilfalder tidsskriftet.
Artikler publiceret i Tidsskriftet Antropologi må citeres, downloades og videresendes for ikke-kommerciel brug, under forudsætning af normal akademisk reference til forfatter(e) samt tidsskrift, årgang, nummer og sider. Artiklerne må kun genudgives med eksplicit tilladelse fra forfatter(e) og tidsskriftet.