Den unge Nietzsche som opdrager
DOI:
https://doi.org/10.7146/sl.v0i31.180Nøgleord:
Nietzsche, utidssvarende, det menneskelige, dannelse, opdragelse, uddannelseResumé
Artiklen forholder sig eksplicit kommenterende i forhold til den tredje af Nietzsches ’Utidssvarende betragtninger’ Schopenhauer som opdrager fra 1874. Det fremhæves her på baggrund af en perspektivering til andre af Nietzsches værker - eksempelvis de øvrige Utidssvarende Betragtninger - hvorledes det dannelsesmæssige anliggende faktisk er at gøre menneskelige væsener menneskelige. For Nietzsches egen dannelse bliver det derfor Schopenhauer som intellektuel inspirationskilde - og ikke tilegnelsen af hans lære - der får afgørende betydning. Opdragelse og uddannelse set i forhold til kulturproblematikken er omdrejningspunktet, og ikke mindst det metafysiske spørgsmål om hvorledes dette endvidere forholder sig til livets billede som en helhed - hvor spillet mellem natur, genius og kultur i en og samme bevægelse skal skabe et helt menneske.Downloads
Citation/Eksport
Nummer
Sektion
Licens
Ophavsretten til artiklerne i Slagmark deles mellem forfatter og Forlaget Slagmark.
Artikler og tekstmateriale publiceret i Slagmark må citeres, downloades og videresendes for ikke-kommerciel brug, under forudsætning af normal akademisk reference til forfatter(e) samt tidsskrift, årgang, nummer og sider.
Brug og distribution af tekstmateriale både i form af papirkopier og elektroniske kopier, til undervisningsbrug på uddannelsesinstitutioner og intern brug er tilladt efter aftale med Copydan Tekst & Node. Brugen skal ske inden for aftalens rammer.
Artikler og tekster må kun genudgives med eksplicit tilladelse fra forfatter(e) og tidsskriftet med en anerkendelse af værkets første publicering i nærværende tidsskrift.