Tale er guld - Om talegenkendelse i de danske kommuners tjeneste

  • Peter Juel Henrichsen
Nøgleord: testnøgleord

Resumé

Mange danske kommuner er parate til at indfase automatisk talegenkendelse, men er samtidig nervøse efter en lang række dårlige businesscases i den nærmere fortid. Der klages over høje licenspriser og lavt serviceniveau, den typiske virkning af et de facto monopol på leverandørsiden. Denne artikel beretter om en ny offentlig handlingsstrategi der har taget form i 2013. Nok er Danmark et lille sprogområde, men vores offentlige sektor er velorganiseret og købedygtig. Det seneste år har de danske kommuner organiseret sig omkring den taleteknologiske udfordring, man har i fællesskab formuleret en række spørgsmål og nye krav til leverandørerne og bevidst arbejdet frem mod et udbudsmateriale der åbner for fair konkurrence. I dette arbejde har også offentlige forskere, heriblandt denne artikels forfatter, deltaget som økonomisk neutrale rådgivere. Initiativet skal bane vej for den første rentable kontrakt på området - som vi håber at se i 2014 - en begivenhed som præcis kunne løsne den nuværende deadlock og åbne et milliardstort marked for taleteknologi i det offentliges tjeneste.

Publiceret
2015-01-01
Citation/Eksport
Henrichsen, P. (2015). Tale er guld - Om talegenkendelse i de danske kommuners tjeneste. Sprog I Norden. Hentet fra https://tidsskrift.dk/sin/article/view/20179