Redaktionelt forord

Forfattere

  • Christian Borch
  • Clemens Stubbe Østergaard

DOI:

https://doi.org/10.7146/samfundsokonomen.v2011i5.140918

Resumé

I efteråret 2010 var en række danske gymnasierektorer på studierejse til Kina. Her så de eksempler på, hvordan det kinesiske uddannelsessystem fungerer, og det var, kunne man efterfølgende læse i fl ere danske medier, angiveligt en chokerende oplevelse. Den centrale lære, gymnasierektorerne tog med sig hjem, var således, at Kina satser hårdt på uddannelse, og at danske unge i sammenligning med deres kinesiske generationsfæller er langt mindre målrettede og stræbsomme. Følgelig går danske unge med al sandsynlighed en fremtid i møde som tabere på et globalt marked, hvor såvel højt- som lavtuddannet arbejdskraft kan erhverves væsentligt billigere i Kina end i Nordeuropa.

Forfatterbiografier

Christian Borch

Gæsteredaktør

Clemens Stubbe Østergaard

Gøsteredaktør

Downloads

Publiceret

2011-01-01

Citation/Eksport

Borch, C. og Stubbe Østergaard, C. (2011) “Redaktionelt forord”, Samfundsøkonomen, 2011(5). doi: 10.7146/samfundsokonomen.v2011i5.140918.

Nummer

Sektion

Artikler