Religionsvidenskabsstudiet er en gymnasielæreruddannelse - Om den lundagerske fagforståelse og religionsundervisningen i Holland

Forfattere

  • Markus Altena Davidsen

DOI:

https://doi.org/10.7146/rvs.v1i.132821

Nøgleord:

Religious education, Study of Christianity (kristendomskundskab), secondary education, Roy Rappaport

Resumé

Artiklen udfolder det syn på forholdet mellem religionsvidenskab og religionsundervisning, som har præget Hans Jørgen Lundager Jensens virke som underviser, formidler og studieleder. For Hans Jørgen viser religionsvidenskabens samfundsrelevans sig i uddannelsen af gymnasielærere, der kan formidle et bredt kendskab til religion til unge mennesker og vise dem, at religion ikke er så tosset endda. Hans Jørgens syn på religionsvidenskabsstudiet som en gymnasielæreruddannelse blev formet i hans egen studietid på kristendomskundskab i 1970erne, men det er lige så aktuelt i dag som dengang. Hans ideer har inspireret nærværende artikels forfatter i arbejdet med et styrke religionsundervisningen i Holland.

Downloads

Publiceret

2022-06-09