Incels og kvindehad i historieundervisningen
DOI:
https://doi.org/10.7146/rhdt.v9i1.159800Abstract
Indtil for nylig var begreber som incel, manosfæren og det at ’tage den røde pille’ relativt ukendte. Netflix-serien Adolescence har sat fokus på en ungdomskultur, som lærere kan have vanskeligt ved at sætte ord på og håndtere. Denne artikel giver et bud på, hvad de unges tiltrækning af fænomenerne handler om, og hvordan man som lærer kan inddrage det i en historiefaglig og almenpædagogisk kontekst.
References
Beckett-Herbert, A. & Shor, E. (2025). “Don't Work for Soyciety:” Involuntary Celibacy and Unemployment. Gender Work & Organization, 00: 1-11: https://doi-org.ez-vas.statsbiblioteket.dk/10.1111/gwao.13248
Bjerril, S. (2024). Slut med ’timeløse fag’: Sådan skal seksualundervisning integreres. Folkeskolen, 18.12.24: https://www.folkeskolen.dk/slut-med-timeloese-fag-saadan-skal-seksualundervisning-integreres/
Center for Digital Pædagogik (2025). Forundersøgelse. Incelfællesskaber i stor vækst: https://cfdp.dk/samfund-og-demokrati/risikoadfaerd-online/vidensbank/rapporter/forundersoegelseincel-faellesskaber-i-stor-vaekst/
Ebbrecht, C. K. & Peters, R.A. (2024). Incels. I: Thygesen & Ebbrecht. Radikalisering og ekstremisme. Samfundsfaglige og psykologiske perspektiver. Systime.
Færch, H. F. & Andersen T. S. (2021). Forbudt litteratur – censuren i Danmark fra enevælde til Facebook. Systime.
Kvinfo (u.å). Viden, maskulinitet. https://kvinfo.dk/maskulinitet/
Kulager, F. (2022). Han kaldes ”kongen af toksisk maskulinitet”. Og han har tilbedere i enhver skolegård. Zetland, 31.8.2022: https://www.zetland.dk/historie/seg6Bmqr-aOZj67pz-d18ce
Mehlsen, K. (2020). Influencere – de nye unge mediehuse. Undersøgelse af influenceres betydning for unge og for mediebranchen i den digitale opmærksomhedsøkonomi. Center for journalistik, Syddansk Universitet.
Ouellette, J. (2025). Why incels take the ”Blackpill – and why we should care, Ars Technica, 30.5.2025: https://arstechnica.com/science/2025/05/why-incels-take-the-blackpill-and-why-we-should-care/
Peters, R. A., & Petersen, K. S. (2022). Børn og unges onlinefællesskaber på kanten: Forebyggelse gennem den gode dialog. CEPRA-striben, (30), 54-65. https://doi.org/10.17896/UCN.cepra.n30.467
TikTok. (2025). https://www.tiktok.com/@alphamotivation5/video/7457299429616274710?lang=en
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Ophavsretten til artiklerne i RADAR deles mellem forfatter og tidsskrift.
Artikler publiceret i RADAR må citeres, downloades og videresendes for ikke-kommerciel brug, under forudsætning af normal akademisk reference til forfatter(e) samt tidsskrift, årgang, nummer og sider. Artiklerne må kun genudgives med eksplicit tilladelse fra forfatter(e) og tidsskriftet.