Incels og kvindehad i historieundervisningen

Forfattere

  • Rikke Alberg Peters

DOI:

https://doi.org/10.7146/rhdt.v9i1.159800

Resumé

Indtil for nylig var begreber som incel, manosfæren og det at ’tage den røde pille’ relativt ukendte. Netflix-serien Adolescence har sat fokus på en ungdomskultur, som lærere kan have vanskeligt ved at sætte ord på og håndtere. Denne artikel giver et bud på, hvad de unges tiltrækning af fænomenerne handler om, og hvordan man som lærer kan inddrage det i en historiefaglig og almenpædagogisk kontekst.

Referencer

Beckett-Herbert, A. & Shor, E. (2025). “Don't Work for Soyciety:” Involuntary Celibacy and Unemployment. Gender Work & Organization, 00: 1-11: https://doi-org.ez-vas.statsbiblioteket.dk/10.1111/gwao.13248

Bjerril, S. (2024). Slut med ’timeløse fag’: Sådan skal seksualundervisning integreres. Folkeskolen, 18.12.24: https://www.folkeskolen.dk/slut-med-timeloese-fag-saadan-skal-seksualundervisning-integreres/

Center for Digital Pædagogik (2025). Forundersøgelse. Incelfællesskaber i stor vækst: https://cfdp.dk/samfund-og-demokrati/risikoadfaerd-online/vidensbank/rapporter/forundersoegelseincel-faellesskaber-i-stor-vaekst/

Ebbrecht, C. K. & Peters, R.A. (2024). Incels. I: Thygesen & Ebbrecht. Radikalisering og ekstremisme. Samfundsfaglige og psykologiske perspektiver. Systime.

Færch, H. F. & Andersen T. S. (2021). Forbudt litteratur – censuren i Danmark fra enevælde til Facebook. Systime.

Kvinfo (u.å). Viden, maskulinitet. https://kvinfo.dk/maskulinitet/

Kulager, F. (2022). Han kaldes ”kongen af toksisk maskulinitet”. Og han har tilbedere i enhver skolegård. Zetland, 31.8.2022: https://www.zetland.dk/historie/seg6Bmqr-aOZj67pz-d18ce

Mehlsen, K. (2020). Influencere – de nye unge mediehuse. Undersøgelse af influenceres betydning for unge og for mediebranchen i den digitale opmærksomhedsøkonomi. Center for journalistik, Syddansk Universitet.

Ouellette, J. (2025). Why incels take the ”Blackpill – and why we should care, Ars Technica, 30.5.2025: https://arstechnica.com/science/2025/05/why-incels-take-the-blackpill-and-why-we-should-care/

Peters, R. A., & Petersen, K. S. (2022). Børn og unges onlinefællesskaber på kanten: Forebyggelse gennem den gode dialog. CEPRA-striben, (30), 54-65. https://doi.org/10.17896/UCN.cepra.n30.467

TikTok. (2025). https://www.tiktok.com/@alphamotivation5/video/7457299429616274710?lang=en

Downloads

Publiceret

2025-10-08

Citation/Eksport

Peters, R. A. (2025). Incels og kvindehad i historieundervisningen. RADAR - Historiedidaktisk Tidsskrift, 9(1). https://doi.org/10.7146/rhdt.v9i1.159800