”Hvorfor?” – et kerneord

– Om at arbejde med årsager i historieundervisningen

Authors

  • Jens Aage Poulsen

DOI:

https://doi.org/10.7146/rhdt.v8i1.135509

Abstract

Undervisningen skal fremme elevernes kompetencer til at reflektere historisk. Det indebærer bl.a., at eleverne øver sig i at analysere, karakterisere og vurdere fortællinger om fortidige begivenheder og forklaringer på, at de fandt sted. Det er dog ikke nok, at eleverne kan opliste årsager til fortidige hændelser. De må også styrke deres forudsætninger for at kunne argumentere for tolkninger af samspil mellem de mulige årsager til det pågældende fænomen. Artiklen handler om årsagsforklaringer i historie og giver ideer til at arbejde med dem.

Downloads

Published

2021-06-21

How to Cite

Poulsen, J. A. (2021). ”Hvorfor?” – et kerneord: – Om at arbejde med årsager i historieundervisningen. Radar, 8(1), 1–15. https://doi.org/10.7146/rhdt.v8i1.135509