Historiebrug
DOI:
https://doi.org/10.7146/rhdt.v1i1.107568Keywords:
historie, didaktik, historie som skolefag, historiebrug, historiedidaktik, historieundervisning, undervisningAbstract
Jens Aage Poulsen præsenterer her et af de tre hovedfokusområder for de nye læringsmål i historiefaget, nemlig Historiebrug.
En af de mest iøjnefaldende ændringer ved de forenklede fælles mål for historieundervisningen i Folkeskolen er, at historiebrug nu er blevet et selvstændigt kompetenceområde. På den ene side kan historiebrug være et vanskeligt område at arbejde med både for lærer og elev. På den anden side må man sige, at netop forståelse af at ’historie’ er noget, som både kan bruges og misbruges, er helt centralt for børn og unge, der skal blive klogere af, og på, fortiden.
References
Undervisningsministeriet portal: Forenklede Fælles Mål for historie
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Ophavsretten til artiklerne i RADAR deles mellem forfatter og tidsskrift.
Artikler publiceret i RADAR må citeres, downloades og videresendes for ikke-kommerciel brug, under forudsætning af normal akademisk reference til forfatter(e) samt tidsskrift, årgang, nummer og sider. Artiklerne må kun genudgives med eksplicit tilladelse fra forfatter(e) og tidsskriftet.