Historiebrug

Authors

DOI:

https://doi.org/10.7146/rhdt.v1i1.107568

Keywords:

historie, didaktik, historie som skolefag, historiebrug, historiedidaktik, historieundervisning, undervisning

Abstract

Jens Aage Poulsen præsenterer her et af de tre hovedfokusområder for de nye læringsmål i historiefaget, nemlig Historiebrug.

En af de mest iøjnefaldende ændringer ved de forenklede fælles mål for historieundervisningen i Folkeskolen er, at historiebrug nu er blevet et selvstændigt kompetenceområde. På den ene side kan historiebrug være et vanskeligt område at arbejde med både for lærer og elev. På den anden side må man sige, at netop forståelse af at ’historie’ er noget, som både kan bruges og misbruges, er helt centralt for børn og unge, der skal blive klogere af, og på, fortiden.

References

Undervisningsministeriet portal: Forenklede Fælles Mål for historie

Downloads

Published

2018-08-22

How to Cite

Poulsen, J. A. (2018). Historiebrug. Radar, 1(1), 1–5. https://doi.org/10.7146/rhdt.v1i1.107568