Konspirationsteorier i historieundervisningen, sådan!
DOI:
https://doi.org/10.7146/rhdt.v4i1.107439Keywords:
Historie, historiebrug, historiefaglig, historieundervisning, historiske problemstillinger, historieundervisningen, kildekritik, konspiration, konspirationsteorier, RADAR, undervisningsmaterialerAbstract
Konspirationsteorier er et spændende emne at tage op i historieundervisningen i de ældste klasser, men der mangler gode undervisningsmaterialer, og mange lærere føler sig på bar bund, når eleverne slippes fri i projektarbejdet.
Artiklen giver nogle konkrete redskaber til, hvordan læreren kan gribe emnet an i de ældste klasser og på ungdomsuddannelserne. Desuden beskrives hvilke elementer, eleverne bør arbejde med, hvis de skal nå til en mere problemorienteret forståelse af fænomenet konspirationsteorier.
References
Spilde, Ingrid, "Hvem tror på konspirationsteorier?", Videnskab.dk, 9. maj 2012, http://videnskab.dk/kultur-samfund/hvem-tror-pa-konspirationsteorier
Kabel, Kristine, journalist, "Konspirationsteorier", iBureauet/Dagbladet Information, 2003, https://faktalink.dk/titelliste/kons
Spilde, Ingrid, "Hvem tror på konspirationsteorier?", Videnskab.dk, 9. maj 2012, http://videnskab.dk/kultur-samfund/hvem-tror-pa-konspirationsteorier
Thorup, Mikkel: ’Sandheden vil sætte os fri’, Slagmark nr. 69, 2014, side 158.
Sütcü, Emrah, "Afroamerikanere: Aids er skabt for at slå os ihjel", Politiken Internationalt, d. 26. jan. 2005, http://politiken.dk/udland/ECE104892/afroamerikanere-aids-er-skabt-for-at-slaa-os-ihjel/
Jens Aage Poulsen og Nikolaj Petersen (red.): Forenklede Fælles Mål i historie – en håndsrækning, HistorieLab 2015, side 57-58.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Ophavsretten til artiklerne i RADAR deles mellem forfatter og tidsskrift.
Artikler publiceret i RADAR må citeres, downloades og videresendes for ikke-kommerciel brug, under forudsætning af normal akademisk reference til forfatter(e) samt tidsskrift, årgang, nummer og sider. Artiklerne må kun genudgives med eksplicit tilladelse fra forfatter(e) og tidsskriftet.