Konspirationsteorier i historieundervisningen, sådan!

Forfattere

Nøgleord:

Historie, historiebrug, historiefaglig, historieundervisning, historiske problemstillinger, historieundervisningen, kildekritik, konspiration, konspirationsteorier, RADAR, undervisningsmaterialer

Resumé

Konspirationsteorier er et spændende emne at tage op i historieundervisningen i de ældste klasser, men der mangler gode undervisningsmaterialer, og mange lærere føler sig på bar bund, når eleverne slippes fri i projektarbejdet.

Artiklen giver nogle konkrete redskaber til, hvordan læreren kan gribe emnet an i de ældste klasser og på ungdomsuddannelserne. Desuden beskrives hvilke elementer, eleverne bør arbejde med, hvis de skal nå til en mere problemorienteret forståelse af fænomenet konspirationsteorier.

Referencer

Spilde, Ingrid, "Hvem tror på konspirationsteorier?", Videnskab.dk, 9. maj 2012, http://videnskab.dk/kultur-samfund/hvem-tror-pa-konspirationsteorier

Kabel, Kristine, journalist, "Konspirationsteorier", iBureauet/Dagbladet Information, 2003, https://faktalink.dk/titelliste/kons

Spilde, Ingrid, "Hvem tror på konspirationsteorier?", Videnskab.dk, 9. maj 2012, http://videnskab.dk/kultur-samfund/hvem-tror-pa-konspirationsteorier

Thorup, Mikkel: ’Sandheden vil sætte os fri’, Slagmark nr. 69, 2014, side 158.

Sütcü, Emrah, "Afroamerikanere: Aids er skabt for at slå os ihjel", Politiken Internationalt, d. 26. jan. 2005, http://politiken.dk/udland/ECE104892/afroamerikanere-aids-er-skabt-for-at-slaa-os-ihjel/

Jens Aage Poulsen og Nikolaj Petersen (red.): Forenklede Fælles Mål i historie – en håndsrækning, HistorieLab 2015, side 57-58.

Downloads

Publiceret

2017-12-31

Citation/Eksport

Peters, R. A. (2017). Konspirationsteorier i historieundervisningen, sådan!. RADAR - Historiedidaktisk Tidsskrift, 4(1), 1–7. Hentet fra https://tidsskrift.dk/radar/article/view/107439