Er der i dag en historiebrugsdidaktik i folkeskolen – og hvordan ser den i givet fald ud?
DOI:
https://doi.org/10.7146/rhdt.v5i1.107739Nøgleord:
historie, didaktik, historiedidaktik, FFM, forenklede fælles mål, historiebrug, historiebrugsdidaktik, konspiration, holocausbenægtere, historieundervisning, konspirationsteorier, undervisningResumé
Der er efterhånden gået over tre år, siden Forenklede Fælles Mål i 2014 gjorde historiebrug til et helt centralt omdrejningspunkt for historiefaget i den danske folkeskole. Denne artikel zoomer ind på de muligheder og faldgruber, der har vist sig, når historiebrugsbegrebet skal konkretiseres og omdannes til fagdidaktisk virkelighed. Forfatteren forsøger ved hjælp af en mindre, lokal undersøgelse at undersøge, hvor langt vi er kommet med at etablere en egentlig historiebrugsdidaktik i folkeskolen.
Referencer
Historiefaget i fokus – dokumentationsindsatsen, v. Heidi Eskelund Knudsen og Jens Aage Poulsen, HistorieLab, undersøgelsesrapport, 2016, http://historielab.dk/wp-content/uploads/2016/03/Rapport-Historiefaget-i-fokus.pdf
Poulsen, Jens Aage, Historiebrug, Historie og Samfundsfag, 3-2014
Karlsson, Klas-Göran & Zander, Ulf (red.), Historien är nu: En introduktion till historiedidaktiken, Studentlitteratur, 2009
www.ffm.emu.dk, Undervisningsministeriet portal, Forenklede Fælles Mål
Downloads
Publiceret
Citation/Eksport
Nummer
Sektion
Licens
Ophavsretten til artiklerne i RADAR deles mellem forfatter og tidsskrift.
Artikler publiceret i RADAR må citeres, downloades og videresendes for ikke-kommerciel brug, under forudsætning af normal akademisk reference til forfatter(e) samt tidsskrift, årgang, nummer og sider. Artiklerne må kun genudgives med eksplicit tilladelse fra forfatter(e) og tidsskriftet.