Lad dine elever skabe historie

Forfattere

DOI:

https://doi.org/10.7146/rhdt.v2i1.107611

Nøgleord:

Historie, Den sønderjyske historiekanon, historiekanon, fortidsfortolkning, fremtidsforventning, historie som skolefag, historieskabende, historieundervisninig, historisk bevidsthed, nutidsforståelse, undervisning

Resumé

Historiebevidsthed er et kernebegreb i historiefaget anno 2015, men er ofte meget svært at håndtere i en undervisningssituation. Det kan ofte blive meget abstrakt, når man forsøger at give sine elever en forståelse af, at de selv og alle andre mennesker både er historieskabte og medskabere af historie.

I denne artikel giver forfatteren et bud på begreber og redskaber, der kan gøre arbejdet med historiebevidsthed lettere at gå til, og peger på et nyt digitalt læremiddel, der baserer sig på netop denne tænkning, nemlig Den Sønderjyske Historiekanon.

Downloads

Publiceret

2015-12-31

Citation/Eksport

Petersen, N. (2015). Lad dine elever skabe historie. RADAR - Historiedidaktisk Tidsskrift, 2(1), 58–61. https://doi.org/10.7146/rhdt.v2i1.107611