Historie(r) i livets tjeneste - en appel fra Friedrich Nietzsche

Forfattere

  • Aase Bitsch Ebbensgaard

Nøgleord:

didaktik, historiedidaktik, historisk bevidsthed, historiesyn

Resumé

Hvad vi gemmer, og hvad vi glemmer, hvad vi kasserer og hvad vi arkiverer, det hele afslører, hvordan vi forholder os til al den tid, der er før dette nu lige nu. Det gælder for den gamle og det gælder barnet. Det gælder for den enkelte og det gælder det store fællesskab.

Referencer

Erll, A. (2. Auflage 2011): Kollektives Gedächtnis und Erinnerungskulturen. Stuttgart, Weimar. Verlag J. B. Metzler.

Nietzsche, F. (1874, udg. 2009): Vom Nutzen und Nachteil der Historie für das Leben. Stuttgart. Reclam.

Nietzsche, F. (dansk oversættelse 1994): Historiens nytte. Oversat af Helge Hultberg og kommenteret af Jens Erik Kristensen og Lars-Henrik Schmidt. København. Gyldendal.

Nora. P. (2009): Nachwort. I Franҫois, E. und H. Schulze (2009): Deutsche Erinnerungsorte bd. III. s. 681-686. München. Verlag C.H. Beck.

Rüsen, J.: (1993) ed. by Pieter Duvenage: Studies in Metahistory. Human Sciences Research Council. Pretoria.

Rüsen, J.: (hg) 2001: Geschichtsbewusstsein. Köln, Weimar, Wien, Böhlau. Böhlau Verlag.

Downloads

Publiceret

2016-12-31

Citation/Eksport

Ebbensgaard, A. B. (2016). Historie(r) i livets tjeneste - en appel fra Friedrich Nietzsche. RADAR - Historiedidaktisk Tidsskrift, 3(1), 52–58. Hentet fra https://tidsskrift.dk/radar/article/view/26437