Historie(r) i livets tjeneste - en appel fra Friedrich Nietzsche
DOI:
https://doi.org/10.7146/rhdt.v3i1.26437Nøgleord:
didaktik, historiedidaktik, historisk bevidsthed, historiesynResumé
Hvad vi gemmer, og hvad vi glemmer, hvad vi kasserer og hvad vi arkiverer, det hele afslører, hvordan vi forholder os til al den tid, der er før dette nu lige nu. Det gælder for den gamle og det gælder barnet. Det gælder for den enkelte og det gælder det store fællesskab.
Referencer
Erll, A. (2. Auflage 2011): Kollektives Gedächtnis und Erinnerungskulturen. Stuttgart, Weimar. Verlag J. B. Metzler.
Nietzsche, F. (1874, udg. 2009): Vom Nutzen und Nachteil der Historie für das Leben. Stuttgart. Reclam.
Nietzsche, F. (dansk oversættelse 1994): Historiens nytte. Oversat af Helge Hultberg og kommenteret af Jens Erik Kristensen og Lars-Henrik Schmidt. København. Gyldendal.
Nora. P. (2009): Nachwort. I Franҫois, E. und H. Schulze (2009): Deutsche Erinnerungsorte bd. III. s. 681-686. München. Verlag C.H. Beck.
Rüsen, J.: (1993) ed. by Pieter Duvenage: Studies in Metahistory. Human Sciences Research Council. Pretoria.
Rüsen, J.: (hg) 2001: Geschichtsbewusstsein. Köln, Weimar, Wien, Böhlau. Böhlau Verlag.
Downloads
Publiceret
Citation/Eksport
Nummer
Sektion
Licens
Ophavsretten til artiklerne i RADAR deles mellem forfatter og tidsskrift.
Artikler publiceret i RADAR må citeres, downloades og videresendes for ikke-kommerciel brug, under forudsætning af normal akademisk reference til forfatter(e) samt tidsskrift, årgang, nummer og sider. Artiklerne må kun genudgives med eksplicit tilladelse fra forfatter(e) og tidsskriftet.