Historiebrug
DOI:
https://doi.org/10.7146/rhdt.v1i1.107568Nøgleord:
historie, didaktik, historie som skolefag, historiebrug, historiedidaktik, historieundervisning, undervisningResumé
Jens Aage Poulsen præsenterer her et af de tre hovedfokusområder for de nye læringsmål i historiefaget, nemlig Historiebrug.
En af de mest iøjnefaldende ændringer ved de forenklede fælles mål for historieundervisningen i Folkeskolen er, at historiebrug nu er blevet et selvstændigt kompetenceområde. På den ene side kan historiebrug være et vanskeligt område at arbejde med både for lærer og elev. På den anden side må man sige, at netop forståelse af at ’historie’ er noget, som både kan bruges og misbruges, er helt centralt for børn og unge, der skal blive klogere af, og på, fortiden.
Referencer
Undervisningsministeriet portal: Forenklede Fælles Mål for historie
Downloads
Publiceret
Citation/Eksport
Nummer
Sektion
Licens
Ophavsretten til artiklerne i RADAR deles mellem forfatter og tidsskrift.
Artikler publiceret i RADAR må citeres, downloades og videresendes for ikke-kommerciel brug, under forudsætning af normal akademisk reference til forfatter(e) samt tidsskrift, årgang, nummer og sider. Artiklerne må kun genudgives med eksplicit tilladelse fra forfatter(e) og tidsskriftet.