Historiebrug

Forfattere

DOI:

https://doi.org/10.7146/rhdt.v1i1.107568

Nøgleord:

historie, didaktik, historie som skolefag, historiebrug, historiedidaktik, historieundervisning, undervisning

Resumé

Jens Aage Poulsen præsenterer her et af de tre hovedfokusområder for de nye læringsmål i historiefaget, nemlig Historiebrug.

En af de mest iøjnefaldende ændringer ved de forenklede fælles mål for historieundervisningen i Folkeskolen er, at historiebrug nu er blevet et selvstændigt kompetenceområde. På den ene side kan historiebrug være et vanskeligt område at arbejde med både for lærer og elev. På den anden side må man sige, at netop forståelse af at ’historie’ er noget, som både kan bruges og misbruges, er helt centralt for børn og unge, der skal blive klogere af, og på, fortiden.

Referencer

Undervisningsministeriet portal: Forenklede Fælles Mål for historie

Downloads

Publiceret

2018-08-22

Citation/Eksport

Poulsen, J. A. (2018). Historiebrug. RADAR - Historiedidaktisk Tidsskrift, 1(1), 1–5. https://doi.org/10.7146/rhdt.v1i1.107568