Fortiden genoplivet i erindringen
DOI:
https://doi.org/10.7146/pas.v22i58.1498Resumé
Den erindringsproblematik, som den uundgåelige spalte mellem en begivenheds erfaring og dens erindring i en repræsentation forårsager, er ligeledes central i Morten Lassens undersøgelse af Elie Wiesels kanoniserede vidnesbyrd Natten fra 1958 og autobiografien All Rivers Run to the Sea fra 1994. Lassen påviser en række uoverensstemmelser mellem de to vidnesbyrd, som er de eneste i det omfangsrige forfatterskab, hvor Wiesel skriver direkte om sine egne oplevelser i Auschwitz, ikke for at så tvivl om Wiesels oprigtighed, men for at påpege vidnesbyrdaflæggelsens processuelle og uafsluttelige aspekt og for at påpege, at den uafhjælpeligt indebærer brug af retorik og æstetiske strategier. Hermed problematiserer Lassen Wiesels forsøg på at sakralisere og slå en flammekreds om holocaust og begivenhedens vidnesbyrd og derved gøre dem utilgængelige for kritik og videnskabelig undersøgelse, idet han plæderer for en overvindelse af den sympatiske, men på flere måder misforståede berøringsangst, som præger receptionen i forhold til vidnesbyrdets rekonstruktion af den traumatiske erfaring.Downloads
Publiceret
2007-12-01
Citation/Eksport
Lassen, M. (2007). Fortiden genoplivet i erindringen. Passage - Tidsskrift for Litteratur Og Kritik, 22(58). https://doi.org/10.7146/pas.v22i58.1498
Nummer
Sektion
Artikler
Licens
Forfattere, der publicerer deres værker via dette tidsskrift, accepterer følgende vilkår:
- Forfattere bevarer deres ophavsret og giver tidsskriftet ret til første publicering, samtidigt med at værket 1 år efter publiceringen er omfattet af en Creative Commons Attribution-licens, der giver andre ret til at dele værket med en anerkendelse af værkets forfatter og første publicering i nærværende tidsskrift.
- Forfattere kan indgå flere separate kontraktlige aftaler om ikke-eksklusiv distribution af tidsskriftets publicerede version af værket (f.eks. sende det til et institutionslager eller udgive det i en bog), med en anerkendelse af værkets første publicering i nærværende tidsskrift.
- Forfattere har ret til og opfordres til at publicere deres værker online (f.eks. i institutionslagre eller på deres websted) forud for og under manuskriptprocessen, da dette kan føre til produktive udvekslinger, samt tidligere og større citater fra publicerede værker (se The Effect of Open Access).