Vidnesbyrd og autenticitet
DOI:
https://doi.org/10.7146/pas.v22i58.1493Resumé
Spørgsmålet om, hvad der definerer det autentiske vidnesbyrd, tages op i Geoffrey Hartmans tekst om “Vidnesbyrd og autenticitet”. Her gennemgår han kritisk Jean-François Lyotards, Giorgio Agambens og Dori Laubs forskellige responser på det paradoks, som Primo Levi formulerer i De druknede og de frelste: De overlevende kan ikke aflægge fyldestgørende vidnesbyrd, dels fordi deres synsvinkel har været indsnævret, og dels fordi de, der har kunnet se mere, har kunnet dette på grund af, at de har befundet sig i det, Levi kalder “gråzonen” af udefra aftvungne, men stadig moralsk tvetydige valg, valg der senere ville kunne virke ind på deres beretninger. De sande vidner er derfor ifølge Levi de, der ikke længere kan vidne: Muselmændene, de druknede, de døde. Derudover gør Hartman, der er grundlægger og leder af Fortunoff Video Archive for Holocaust Testimonies ved Yale University, sig en række mediespecifikke overvejelser i forbindelse med bevidnelsesakten, idet han fremhæver videovidnesbyrdet som en ny kommunikativ genre med et stort potentiale, både hvad angår selve erindringshandlingen og evnen til at nå fremtidens modtagere af vidnesbyrdet.Downloads
Publiceret
2007-12-01
Citation/Eksport
Hartman, G. H. (2007). Vidnesbyrd og autenticitet. Passage - Tidsskrift for Litteratur Og Kritik, 22(58). https://doi.org/10.7146/pas.v22i58.1493
Nummer
Sektion
Artikler
Licens
Forfattere, der publicerer deres værker via dette tidsskrift, accepterer følgende vilkår:
- Forfattere bevarer deres ophavsret og giver tidsskriftet ret til første publicering, samtidigt med at værket 1 år efter publiceringen er omfattet af en Creative Commons Attribution-licens, der giver andre ret til at dele værket med en anerkendelse af værkets forfatter og første publicering i nærværende tidsskrift.
- Forfattere kan indgå flere separate kontraktlige aftaler om ikke-eksklusiv distribution af tidsskriftets publicerede version af værket (f.eks. sende det til et institutionslager eller udgive det i en bog), med en anerkendelse af værkets første publicering i nærværende tidsskrift.
- Forfattere har ret til og opfordres til at publicere deres værker online (f.eks. i institutionslagre eller på deres websted) forud for og under manuskriptprocessen, da dette kan føre til produktive udvekslinger, samt tidligere og større citater fra publicerede værker (se The Effect of Open Access).