Dette er vandet, dette er brønden
Om serialitet, abstraktion og kosmologi i David Lynchs Twin Peaks: The Return
DOI:
https://doi.org/10.7146/pas.v33i79.127529Nøgleord:
serialization, serialisering, tv series, tv-serier, tv, David LynchResumé
The article analyses the newest season of the cult TV series with a focus on seriality and the connection between title sequence, scenario, recurring characters and audiovisual experimentation. It is evident that David Lynch’s newest trip to TV land is a journey into a transformed territory and one that draws heavily on the visual bombardment of avant-garde filmmaking as well as artistic experiments with the expressive possibilities of the medium itself. This is examined through comparison with the Dadaist filmmaker Hans Richter’s early work in film.
Publiceret
2018-07-01
Citation/Eksport
Ole Pedersen, P. . (2018). Dette er vandet, dette er brønden: Om serialitet, abstraktion og kosmologi i David Lynchs Twin Peaks: The Return. Passage - Tidsskrift for Litteratur Og Kritik, 33(79), 77–88. https://doi.org/10.7146/pas.v33i79.127529
Nummer
Sektion
Artikler
Licens
Forfattere, der publicerer deres værker via dette tidsskrift, accepterer følgende vilkår:
- Forfattere bevarer deres ophavsret og giver tidsskriftet ret til første publicering, samtidigt med at værket 1 år efter publiceringen er omfattet af en Creative Commons Attribution-licens, der giver andre ret til at dele værket med en anerkendelse af værkets forfatter og første publicering i nærværende tidsskrift.
- Forfattere kan indgå flere separate kontraktlige aftaler om ikke-eksklusiv distribution af tidsskriftets publicerede version af værket (f.eks. sende det til et institutionslager eller udgive det i en bog), med en anerkendelse af værkets første publicering i nærværende tidsskrift.
- Forfattere har ret til og opfordres til at publicere deres værker online (f.eks. i institutionslagre eller på deres websted) forud for og under manuskriptprocessen, da dette kan føre til produktive udvekslinger, samt tidligere og større citater fra publicerede værker (se The Effect of Open Access).