Det’ lig’som teksten sådan bølger
Forfatterskolens æstetiske og undersøgende tekstlæsninger som inspiration til gymnasiets klassesamtaler om litteratur
DOI:
https://doi.org/10.7146/pas.v35i3.123627Nøgleord:
Aesthetic reading, Author school conversation, shared readings, exploratory talk, literary conversations in Danish high schools, forfatterskolen, passage, æstetisk læsningResumé
This article addresses the practice of shared readings at The Danish Academy of Creative Writing. It argues that these readings represent exploratory talk as a method of reading the aesthetic dimensions of literary texts. Moreover, it points out that both exploratory approaches and aesthetic readings are of increasing interest within the field of didactical research. The article aims to investigate the shared readings at the Danish Academy of Creative Writing as a supplement to the highly analytical classroom conversations about literature in Danish high schools.
Downloads
Publiceret
2020-11-08
Citation/Eksport
Bang, L. R. (2020). Det’ lig’som teksten sådan bølger: Forfatterskolens æstetiske og undersøgende tekstlæsninger som inspiration til gymnasiets klassesamtaler om litteratur. Passage - Tidsskrift for Litteratur Og Kritik, 35(3), 15–33. https://doi.org/10.7146/pas.v35i3.123627
Nummer
Sektion
Artikler
Licens
Forfattere, der publicerer deres værker via dette tidsskrift, accepterer følgende vilkår:
- Forfattere bevarer deres ophavsret og giver tidsskriftet ret til første publicering, samtidigt med at værket 1 år efter publiceringen er omfattet af en Creative Commons Attribution-licens, der giver andre ret til at dele værket med en anerkendelse af værkets forfatter og første publicering i nærværende tidsskrift.
- Forfattere kan indgå flere separate kontraktlige aftaler om ikke-eksklusiv distribution af tidsskriftets publicerede version af værket (f.eks. sende det til et institutionslager eller udgive det i en bog), med en anerkendelse af værkets første publicering i nærværende tidsskrift.
- Forfattere har ret til og opfordres til at publicere deres værker online (f.eks. i institutionslagre eller på deres websted) forud for og under manuskriptprocessen, da dette kan føre til produktive udvekslinger, samt tidligere og større citater fra publicerede værker (se The Effect of Open Access).