I hovedet på en læser
Et forsøg på at forstå lydbogslæseren
DOI:
https://doi.org/10.7146/pas.v35i83.121606Nøgleord:
audiobook, audiobooks, lydbøger, lydbog, Storytel, reader, læserResumé
Reading has historically been framed both as a social and as an individual activity. During the last decade, the development of digital technologies has shed a new light on reading as a social practice, where readers can meet and share their reading experiences with others online. This article aims to chart the social traces that digital audiobook readers leave behind by analyzing reviews posted in the streaming service Storytel’s app and discussions between readers published in the Swedish Facebook-group “Talk about Audiobooks”. Drawing on theoretical insights from i.a. Elizabeth Long and Rita Felski, the article characterizes audiobook-users’ modes of reading and using literature.
Downloads
Publiceret
Citation/Eksport
Nummer
Sektion
Licens
Forfattere, der publicerer deres værker via dette tidsskrift, accepterer følgende vilkår:
- Forfattere bevarer deres ophavsret og giver tidsskriftet ret til første publicering, samtidigt med at værket 1 år efter publiceringen er omfattet af en Creative Commons Attribution-licens, der giver andre ret til at dele værket med en anerkendelse af værkets forfatter og første publicering i nærværende tidsskrift.
- Forfattere kan indgå flere separate kontraktlige aftaler om ikke-eksklusiv distribution af tidsskriftets publicerede version af værket (f.eks. sende det til et institutionslager eller udgive det i en bog), med en anerkendelse af værkets første publicering i nærværende tidsskrift.
- Forfattere har ret til og opfordres til at publicere deres værker online (f.eks. i institutionslagre eller på deres websted) forud for og under manuskriptprocessen, da dette kan føre til produktive udvekslinger, samt tidligere og større citater fra publicerede værker (se The Effect of Open Access).