Alt er sandt!
Erindring, glemsel og historie i Shakespeare og Fletchers Henry VIII
DOI:
https://doi.org/10.7146/pas.v34i81.114425Nøgleord:
history play, Shakespeare, erindring, glemsel, fiktionaliseret historieResumé
David Hasberg Zirak-Schmidt: “All is true! Memory, Oblivion and History in Shakespeare and Fletcher’s Henry VIII”
In this article I examine the dialectic of memory and oblivion in Shakespeare and Fletcher’s history play Henry VIII. Taking off from a close reading of the ambivalent apotheosis of Catherine of Aragon, the article argues that Henry VIII questions the relationship between fiction and historical truth. Through this process, I argue, that the play self-consciously reflects on the theater’s role and ability as a transmitter of historical knowledge and truth.
Downloads
Publiceret
2019-06-01
Citation/Eksport
Zirak-Schmidt, D. H. (2019). Alt er sandt! Erindring, glemsel og historie i Shakespeare og Fletchers Henry VIII. Passage - Tidsskrift for Litteratur Og Kritik, 34(81), 9–21. https://doi.org/10.7146/pas.v34i81.114425
Nummer
Sektion
Artikler
Licens
Forfattere, der publicerer deres værker via dette tidsskrift, accepterer følgende vilkår:
- Forfattere bevarer deres ophavsret og giver tidsskriftet ret til første publicering, samtidigt med at værket 1 år efter publiceringen er omfattet af en Creative Commons Attribution-licens, der giver andre ret til at dele værket med en anerkendelse af værkets forfatter og første publicering i nærværende tidsskrift.
- Forfattere kan indgå flere separate kontraktlige aftaler om ikke-eksklusiv distribution af tidsskriftets publicerede version af værket (f.eks. sende det til et institutionslager eller udgive det i en bog), med en anerkendelse af værkets første publicering i nærværende tidsskrift.
- Forfattere har ret til og opfordres til at publicere deres værker online (f.eks. i institutionslagre eller på deres websted) forud for og under manuskriptprocessen, da dette kan føre til produktive udvekslinger, samt tidligere og større citater fra publicerede værker (se The Effect of Open Access).