Redaktionelt forord
DOI:
https://doi.org/10.7146/pas.v33i80.111718Resumé
Det 21. århundrede har både i Danmark og i den vestlige verden stået i krigens tegn. De fjerne krige særligt i Irak og Afghanistan har affødt en række reaktioner i litteraturen, filmen og på teatret, der alle har taget militære emner op til diskussion. Omvendt er selve krigen siden årtusindeskiftet blevet vævet stadig tættere sammen med repræsentationer. I dag udkæmpes krigen også med (mis)information, med billeder, i simulationer, i forestillede scenarier og i virtual reality krigsspil. Under overskriften Krigskunst undersøger Passage 80 sammenfiltningen af krigen og dens repræsentationer. Med udgangspunkt i krigens æstetiske former undersøger nummerets tekster på tværs af kunstarterne, hvordan kunst og kultur bliver militariseret; hvordan fiktioner forvandles til effektive midler i krigsapparatet; hvordan højteknologiske krige sanses af soldater og af civilbefolkningen; hvordan de fjerne krige viser sig i samfundet som en hjemsøgelse i form af veteranen; og endelig hvilken rolle kunsten har, når militæret forvandler den til krigskunst.
Downloads
Publiceret
Citation/Eksport
Nummer
Sektion
Licens
Forfattere, der publicerer deres værker via dette tidsskrift, accepterer følgende vilkår:
- Forfattere bevarer deres ophavsret og giver tidsskriftet ret til første publicering, samtidigt med at værket 1 år efter publiceringen er omfattet af en Creative Commons Attribution-licens, der giver andre ret til at dele værket med en anerkendelse af værkets forfatter og første publicering i nærværende tidsskrift.
- Forfattere kan indgå flere separate kontraktlige aftaler om ikke-eksklusiv distribution af tidsskriftets publicerede version af værket (f.eks. sende det til et institutionslager eller udgive det i en bog), med en anerkendelse af værkets første publicering i nærværende tidsskrift.
- Forfattere har ret til og opfordres til at publicere deres værker online (f.eks. i institutionslagre eller på deres websted) forud for og under manuskriptprocessen, da dette kan føre til produktive udvekslinger, samt tidligere og større citater fra publicerede værker (se The Effect of Open Access).