Call for papers: Litteratur og teater! Aktuelle og historiske bevægelser mellem litteratur, drama og scenekunst
Litteratur og teater er tæt knyttet til hinanden som kunst- og kulturformer gennem dramaet som genre og manuskriptet som litterær tekst og blåtryk til forestillinger. Udvekslingerne mellem de to kunstformer har en stærk historisk forankring. Før filmmediets fremkomst var den mest almindelige form for adaptation fortolkningen og den kreative transformation af romaner til scenen. I Victoriatiden blev teateradaptationer af litterære værker betragtet som underlødig, populær underholdning af dårlig kunstnerisk kvalitet. Adaptationernes popularitet blev sågar betragtet som den direkte årsag til teatrets (kunstneriske) stagnation i perioden (Miller 2017; Nicoll 1930). I vores samtid viser statistikker et lignende mønster, hvor teaterproduktioner, der er baseret på et litterært forlæg, tjener tre gange så meget som originale teaterproduktioner i billetindtægter og har en væsentlig længere spilletid (Publishers Association 2018). Denne historiske fødekæde fra litteraturens til teatrets domæne kan også spores i den modsatte retning, hvor teaterstykker skrives om eller manuskripter udgives som trykte bøger og herved indgår i det litterære kredsløb.
I de senere år er forbindelsen imellem, og blandingen af, kunstformerne blevet stærkere og har fået nye udtryk, bl.a. som følge af kunstarternes digitalisering, nye transmediale praksis- og udgivelsesformer og opblomstringen af hybridformer såsom radiodrama og dramatiserede lydbøger, som kan give nyt liv til litterært drama eller performative dimensioner i litterære tekster. Samtidig er mange nye danske litterære værker blevet (gen)fortolket og transformeret til scenen, fx værker af Elias Sadaq, Cecilie Lind, Glenn Bech og Maren Uthaug, ligesom mange aktuelle forfattere skriver drama såvel som bøger (Bjørn Rasmussen, Joan Rang, Johannes Lilleøre, Jokum Rhode, Maja Lee Langvad m.fl.).
Med dette temanummer af Passage ønsker vi at sætte fokus på aktuelle og historiske udvekslinger mellem litteratur, drama og scenekunst. Vi inviterer bidrag, som på forskellige måder og fra forskellige faglige vinkler – som fx litteraturvidenskab, dramaturgi samt intermedialitets- og adaptationsstudier – behandler disse forhold. Bidrag kan fx fokusere på konkrete værkers bevægelse mellem bog og scene, det performative eller dramatiske i litterære tekster og hvordan det udvikles på tværs af formater, udviklinger i dramaet som litterær genre og litteraturens former og udtryk “på scenen” samt diskussioner af forholdet mellem drama-/scenekunstkritik og litteraturkritik, der i takt med kunstformernes sammensmeltning også ændres og udvides.
Artikelforslag på max 1 side på dansk, svensk eller norsk sendes senest 18. august 2024 til én af temaredaktørerne:
Sara Tanderup Linkis, sara.tanderup_linkis@kultur.lu.se
Sarah Mygind, sarah.mygind@cc.au.dk
Mia Rendix, mrend@hum.ku.dk
Efter et accepteret artikelforslag er deadline for færdige artikler 22. december 2024