Et hverdagsliv i forandring – brud og læreprocesser i kræftramtes liv

Forfattere

  • Anne Prip Professionshøjskolen Metropol
  • Rikke Liljegren UC Diakonissen

DOI:

https://doi.org/10.7146/nu.v37i1.7257

Nøgleord:

kræftramte, hverdagsliv, rehabilite­ring, læreprocesser.

Resumé

Resumé

Artiklen viser, hvorledes menneskers hver­dagsliv bryder sammen og ændres som et re­sultat af at blive kræftramt og behandlet. Dette betyder, at hverdagslivet skal etableres under ganske nye betingelser. Denne reorientering kan beskrives som en læringsproces for den kræftramte, hvor pågældende lærer at leve og deltage på en ganske anderledes måde end før. Artiklen inkluderer en diskussion af re­habiliteringsbegrebet og af den eksisterende rehabiliteringspraksis. Som konklusion un­ derstreger artiklen betydningen af, at rehabiliteringsbestræbelser baseres på de kræftramtes reelt levede kontekster

Forfatterbiografier

Anne Prip, Professionshøjskolen Metropol

sygeplejerske, cand. mag. i pædagogik og psykologi, adjunkt ved Sygeplejerskeuddannelsen


Rikke Liljegren, UC Diakonissen

sygeplejerske, cand. mag. i pædagogik og psykologi

Downloads

Publiceret

2009-03-27

Citation/Eksport

Prip, A., & Liljegren, R. (2009). Et hverdagsliv i forandring – brud og læreprocesser i kræftramtes liv. Nordiske Udkast, 37(1). https://doi.org/10.7146/nu.v37i1.7257

Nummer

Sektion

Articles