Dokumentanalyser af Diversity hos Novo Nordisk
DOI:
https://doi.org/10.7146/nu.v35i2.136528Abstract
Denne artikel er et redigeret uddrag af mit spe- ciale i psykologi (Bertelsen, 2006). Undersø- gelsen, som ligger til grund for specialet, er en udforskning af Novo Nordisk-medarbejderes oplevelser af diversity,2 som de viser sig i samtaler med medarbejderne, deltagerobser- vationer og diverse dokumentmaterialer.
Artiklen begrænser sig til den del af under- søgelsen, som omhandler dokumentanalyser. Artiklen er eksplorerende i sin form såvel do- kumentteoretisk (fra traditionelle dokumenter til hypertekster), som metodisk gennem en applikation af dokumentanalyser på to forskel- lige dokumenttyper. Der præsenteres først en konstruktionistisk-interaktionistisk dokument- analyse af NN’s diversity strategi og dernæst en aktør-netværksteoretisk analyse af diversity på NN’s intranet. Ligeledes gennemgås doku- menter – teoretisk og teknisk. Hermed favner artiklen bredt og fungerer overbliksgivende, men går til gengæld ikke i dybden med hver- ken fremstillingen af analysemetoderne eller de teoretiske overvejelser omkring dokumenter og deres betydning for en organisationsfor- ståelse. Dette er på én og samme tid artiklens styrke og svaghed.
Den konstruktionistisk-interaktionistiske dokumentanalyse af NN’s diversity strategi har til formål at illustrere hvordan dokumentet bru- ges og af hvem. Her ekspliciteres forfatternes skabelse af en ekstern aktør (en ubekendt) i di- versity strategien og hvad handlingsperspekti- vet er i brugen af dokumentet. Gennemgående temaer er aktørernes behov for at signalere en retning og et engagement, give forklaringer der “overbeviser” læseren, lave kobling til eksisterende strategier og politikker, etablere aktør “buy in”, rolle- og ansvarsfordeling samt cementere rigtigheden af diversity.
En søgning på ordet “diversity” på NN’s intranet underkastes en aktør-netværksteore- tisk analyse, til perspektivering af en af orga- nisationens praksisser. Denne er interessant, idet den eksemplificerer hvordan et begreb som “equal opportunities” gøres til “talsmand” for diversity gennem en oversættelsesproces, der konstrueres gennem koblinger i relatio- nen mellem den humane aktør (læseren) og den inhumane aktør (intranet dokumentma- terialet) i netværket. Afledt af denne analyse, diskuterer jeg muligheden af, at hypertekster afleder individualiserede betydningsdannelse
i en organisation, med en besværliggørelse af skabelsen og opnåelsen af fælles mål og so- cial kohærens til følge. Og slutteligt foreslås at betydningen af diversity begrebet skabes af den enkelte medarbejder, når denne klikker sig vej gennem hypertekster på NN’s intranet.
Den teoretiske og tekniske belysning af et dokument har til hensigt at give en illustration af et dokuments karriere i en organisation, hvordan institutionelle og kontekstuelle ram- mer påvirker læserens konsumering af doku- mentet, og hvordan tekst og læsere indgår i en relation, hvor de aktivt transformerer hin- anden.