Bag om ’dårlig opførsel’

En kritisk-psykologisk undersøgelse af skoleeksklusioners nødvendighed

Forfattere

  • Sigga Waleng

Resumé

Skoleeksklusioner – herunder bortvisninger, suspenderinger og klasserumseksklusioner – fremstilles ofte som nødvendige reaktioner på elevernes ’dårlige opførsel’. I min ph.d.-afhandling, som jeg vil præsentere pointer fra i denne artikel, udfordrer jeg denne forståelse. Jeg viser, hvordan eksklusioner snarere bør ses som produkter af komplekse praksisdynamikker. Analysen baseres på en kritisk-psykologisk, praksisepistemologisk tilgang med tre perspektiver: et intersubjektivt (relationer mellem deltagere), et intrapraktisk (forhandling af praksissens fælles anliggende) og et interpraktisk (forbindelser mellem praksisser). Denne dialektiske tilgang er valgt ikke bare på baggrund af ontologiske overvejelser, men også på baggrund af en ambition om at fremstille politisk relevant forskning. På baggrund af denne tilgang og en dokumentanalyse, casestudier, feltarbejde og eksperimenter, fokuserer denne artikel på to eksemplariske episoder; en midlertidig suspendering og en klasserumseksklusion. Den første episode viser, hvordan skoleledelsen fremstiller eksklusionen gennem en juridisk logik, der får det til at lyde som om, eksklusionen skete af sig selv på baggrund af en elevs ’dårlige opførsel’. Denne ideologiske fremstilling står i modsætning til den virkelighed, der viser sig i casen, hvor andre praktiske omstændigheder spiller ind. Den anden episode viser, hvordan klasserumseksklusionens nødvendighed udvikler sig gennem et konfliktuelt kaos, hvor eleverne er optaget af interne konflikter og læreren af undervisningsplanen pga. et politisk pres. Når læreren ekskluderer en elev, kan det i denne kontekst være med til at forstærke uroen trods modsatte intentioner, fordi eleverne bliver bange for at blive ekskluderet og dermed mere optaget af interne konflikter. Min forskning kan altså pege på, at eksklusioner nærmere er et middel til uro end til orden.


Nøgleord:
skoleeksklusion, kritisk-psykologisk analysestrategi, inklusion, konflikt, praksisepistemologi, kaos, sanktioner

Downloads

Publiceret

2025-09-18

Citation/Eksport

Waleng, S. (2025). Bag om ’dårlig opførsel’: En kritisk-psykologisk undersøgelse af skoleeksklusioners nødvendighed. Nordiske Udkast, 53(1). Hentet fra https://tidsskrift.dk/nu/article/view/159778

Nummer

Sektion

Articles