Så er man prisgivet
- om forældres deltagelsesmuligheder i samarbejdet med skole og PPR
Resumé
Børn lever deres liv på tværs af kontekster som skole og hjem. Forældre og professionelle oplever barnet i forskellige kontekster, hvorfor deres forskelligartede perspektiver på barnet kan give indblik i de sociale betingelser for barnets deltagelse i f.eks. skolen. Når samarbejdet mellem skole og forældre omhandler børn i skolevanskeligheder, og typisk indbefatter pædagogisk psykologisk rådgivning (PPR), ses en udgrænsning af forældreperspektiver på barnet. Dette på trods af, at det bl.a. fra PPR-praksis betones, at PPR har potentiale for at facilitere udforskning af forskellige perspektiver på barnet. I artiklen undersøges derfor forældres deltagelsesmuligheder i samarbejdet med skole og PPR om børn i skolevanskeligheder, og hvordan disse kan relateres til betingelser for samarbejdet. Artiklen bygger på et kandidatspeciale afleveret i januar 2024. Undersøgelsen tager teoretisk og metodologisk afsæt i kritisk psykologi og praksisforskning, og empirien består af deltagerobservationer og kvalitative interviews med forældre og PPR-psykologer. Analysen viser, at forældrene oplever at have ansvar for at koordinere og initiere støtte i samarbejdet, men at ansvaret er relateret til afmagt over samtidigt ikke at komme til orde i samarbejdet. Afmagten kan forstås ud fra særlige betingelser i samarbejdet, bl.a. anvendelsen af et indforstået “kommunesprog” og organiseringen af samarbejdsmøder, der vanskeliggør, at forældrene høres i samarbejdet. Jeg foreslår i den forbindelse begrebet “strategisk handleevne” for at forstå, hvordan nogle forældre håndterer betingelserne for samarbejdet for alligevel at komme til orde.
Nøgleord:
PPR, forældre, forældresamarbejde, skole, kritisk psykologi.