Teori gør forskellen: Analytiske strategier i kritisk psykologi
DOI:
https://doi.org/10.7146/nu.v25i2.141582Nøgleord:
Kritisk psykologi, teori i psykologi, hverdagens konfliktualitet, daglig livsførelse, subjektivitet, situeret kritik, strategier af kritisk erkendelse, psykologisk videnskabsteoriResumé
Nærværende artikel beskriver analytiske udfordringer og strategier for kritisk psykologi ud fra en forståelse af kritisk psykologi fra subjektets standpunkt. Indledningsvis placeres udviklingen af kritiske psykologier i aktuelle videnskabsteoretiske diskussioner om produktionen af viden. Endvidere skitseres tre forskellige, udbredte tilgange og perspektiver, der går i retning af situeret kritik som en prak- sis af gensidig anerkendelse. Der argumenteres for, at dette skift har ført til en historisk ny relevans af kritik, og der introduceres to grundlæggende analytiske elementer i kritisk forskning: Hverdagens konfliktualitet, som udløsende momentum og drivkraft af kritik, og vigtigheden af teori til kritisk udforskning. På dette grundlag præsenteres en flerhed af analytiske strategier og begreber, som informerer kritisk psykologi fra subjektets standpunkt og indikerer en konstituerende bevægelse igennem partielle perspektiver mod situeret generalisering.