De uhørte stemmer
En undersøgelse af skolehjemsamarbejdet mellem forældre af somalisk afstamning og lærere i den danske folkeskole
DOI:
https://doi.org/10.7146/nu.v44i2.141516Nøgleord:
Skole-hjem-samarbejde, etniske minoriteter, tavsgørelse, deficitforståelser, magtResumé
Denne artikel er en revideret udgave af ph.d. forsvaret af afhandlingen “Voices of the Unheard. Home-school collaboration between Somali diaspora parents and teachers in Danish public schools” (Matthiesen, 2014). Afhandlingen udforsker skolehjemsamarbejdet mellem lærere i folkeskolen og forældre af somalisk herkomst. Studiet var et eksplorativt kvalitativt studie af fire familier, der blev fulgt i 11⁄2 år. Der argumenteres for, at en forstå- else af denne praksis kræver, at man dels ser på praksissens konstituerede betingelser og dels på interaktionernes her-og-nu konstitu- erende forhandlinger. Igennem analyser, der veksler dynamisk mellem det konstituerede og det konstituerende, argumenteres der for, at disse forældre har svært ved at give udtryk for deres holdninger, meninger og erfaringer i samarbejdsrelationen, da der er nogle særlige strukturelle, historiske, politiske og sociale dynamikker, som tavsgør deres stemmer. Denne tavsgørelse har nogle alvorlige marginaliserende resultater, der resulterer i et uligeværdigt samarbejde.