Et studie i variabilitet blandt unge i gymnasiet

Forfattere

  • Sofie Pedersen
  • Jytte Bang

DOI:

https://doi.org/10.7146/nu.v44i1.141494

Nøgleord:

Ungdomsudvikling, subjektivering, standarder, variabilitet, økologisk psykologi, person-omverdens reciprocitet

Resumé

Sigtet med artiklen er at problematisere gene- relle tendenser til abstrakte forståelser af per- soner og institutioner; abstrakte forståelser, der – idet de bygger på en ensliggørelse af personer og institutionelle praksisser – sætter mennesker under stort pres under de nuværende neoliberale samfundsvilkår. Indivi- duel succes eller mangel på succes kommer fejlagtigt til at fremstå som et spørgsmål om personlige kvaliteter eller personlige mangler. Dette pres er potentielt alvorligt for unge og artiklen er dermed et bud på, hvordan abstraktioner og ensliggørelser af personer og institutionelle praksisser kan overvindes. Hovedvægten ligger på analysen af unge i gymnasiet, hvor det vises, hvordan standarder har dynamisk invitationskarakter for forskellige unge. I artiklen foreslår vi begreberne ‘øko- niche’, ‘standarders dynamiske invitationska- rakter’ samt ‘subjektiveret subjektivitet’ som analytiske begreber i forhold til, hvorledes man kan studere variabiliteten i empiriske undersøgelser af, hvordan unge møder og for- handler samfundsmæssige standarder. Vi vil argumentere for, hvorfor netop variabiliteten er vigtig at sætte fokus på og give analytisk plads i forståelsen af unges livsførelse og hverdagsliv i gymnasiet.

Downloads

Publiceret

2016-01-01

Citation/Eksport

Pedersen, S., & Bang, J. (2016). Et studie i variabilitet blandt unge i gymnasiet. Nordiske Udkast, 44(1). https://doi.org/10.7146/nu.v44i1.141494

Nummer

Sektion

Articles