Ansatser til en agential realistisk tænkning om læring

Forfattere

  • Helle Plauborg

DOI:

https://doi.org/10.7146/nu.v42i1.141423

Nøgleord:

Læring, kvantespring, agential realisme, materiel-diskursivitet, timespacemattering, re-konfigurationer

Resumé

Denne artikel udforsker, hvad man kan forstå ved læring med udgangspunkt i agential rea- listisk tænkning. En agential realistisk tænkning om læring gør en dyd ud af at udvise sensitivitet overfor den kompleksitet, læring som fænomen er karakteriseret ved. Læring er derfor en dynamisk og emergerende stør- relse, der er kendetegnet ved hele tiden at være i processer af at blive til, ligesom det også er kendetegnende for agential realistisk tænkning om læring, at spektret af kompo- nenter, der tillægges handlekraft i relation til læring, udvides markant. I artiklen fokuseres på materiel-diskursivitet, spatialitet og tem- poralitet. Derudover gentænkes begreber som tilegnelse og transfer, og der argumenteres med udgangspunkt i et observationsnotat for, at intra-aktivitet og “spring” er karakteristiske egenskaber ved læring. I en agential realistisk tænkning om læring er begrebet re-konfigura- tioner et omdrejningspunkt og med det brydes en tendens til at forstå læring som enten mere af det samme eller radikal forandring i form af “tiører der falder”. For skønt læreproces- ser, der ikke genkendes som “aha-oplevelser”, ikke gør meget væsen af sig, er det sådan, de forekommer flest.

Downloads

Publiceret

2014-01-01

Citation/Eksport

Plauborg, H. (2014). Ansatser til en agential realistisk tænkning om læring. Nordiske Udkast, 42(1). https://doi.org/10.7146/nu.v42i1.141423

Nummer

Sektion

Articles