Etik som praktisk viden i kontekst
Eksempler fra interviews om mobning – og om fængselsliv
DOI:
https://doi.org/10.7146/nu.v39i1.134472Nøgleord:
Etik, kvalitative interviews, risiko, udbytte, agens, phronesis, dydsetik, magt, pa- ternalisme, mobning, fanger i fængsel.Resumé
Artiklen diskuterer etik i dybdegående, ud- forskende, kvalitative interviews. Forfatteren argumenterer for, at etik i sådanne interviews på den ene side angår at tage vare på inter- viewpersonen på en måde, så denne ikke ud- sættes for unødig risiko i betydningen emotio- nelle kvaler. På den anden side argumenteres for, at en overdreven bestræbelse på at tage vare på den anden kan resultere i en omvendt paternalisme, hvor muligheder i interviewper- sonens agens ikke anerkendes i tilstrækkeligt omfang. Artiklen illustrerer den kontinuerlige etiske udfordring i kvalitativ udforskning af særligt følsomme emner med eksempler fra to af forfatterens seneste kvalitative empiriske forskningsprojekter. Det ene projekt omhand- ler voksne menneskers erindrede erfaringer med at blive udsat for mobning i deres skoletid. Det andet drejer sig om kvinders afsonings- forhold i danske fængsler. Der argumenteres for, at etik er noget, som forskeren løbende må forholde sig til, idet etik er en del af hele forskningsprocessen, og ikke kan overstås med overholdelse af præfabrikerede retningslin- jer og procedurer. Derfor er etik i kvalitativ empirisk forskning i høj grad en kontekstuel praktisk viden, der udvikles i fællesskab med andre, forhandles undervejs i et interview og trækker på etik, der eksisterer og virker i en given kultur.