Objektivitet og subjektivering i socialt arbejde
DOI:
https://doi.org/10.7146/nu.v36i1.7341Resumé
Artiklen søger at bidrage til et tvær- og “transvidenskabeligt” forskningsprojekt om velfærdsstatens kultur. Først diskuteres overordnet grænsefladerne mellem psykologi og kulturvidenskab, sådan som de tegner sig alment i vækstlaget for kritisk psykologi. Dernæst analyseres, med udgangspunkt i data fra det sociale udviklingsprojekt “Vilde Læreprocesser”, måder hvorpå socialt arbejde fremstilles ideologisk som humanistisk værdibaseret netværksarbejde, og hvordan en sådan fremstilling kan overskrides kritisk ved at se på dets objektivering i sproglige artefakter, i magtforhold, og i vidensformer. Den problematik, der herved bliver ridset op, er hvordan subjektivering veksler med og realiseres igennem ob- jektivitet i forskellige former i velfærdsstatens sociale arbejde. I hovedtræk argumenteres for, at en dybere forståelse af det sociale arbejde i velfærdsstaten må overvinde den gængse dikotomisering (adskillelse og modstilling) mellem subjektivitet og objektivitet – og derfor mellem hvad jeg kalder det “autentiske” og det “uautentiske” sociale arbejde – til fordel for et begreb om socialt arbejde som en kritisk proces, der realiserer velfærdsstaten som en selvoverskridende statsform.