Når forskellighed handler om mere end etnicitet
– En kritik af en forskningstendens i etnisk blandede uddannelseskontekster
DOI:
https://doi.org/10.7146/nu.v25i2.141581Nøgleord:
Forskel, etnicitet, teori-empiri, hverdagResumé
Med afsæt i kritikken af en dominerende es- sentialiserende forståelse af etniske og religiøse forskelle i dansk uddannelsesforskning har man indenfor dansk kritisk etnografisk etnicitetsforskning været optaget af at dekonstruere fortællingen om de problematiske etniske og religiøse andre og fremhæve skole- og institutioner som medskabere af de udfordringer uddannelsesforskningen problematiserer. I denne artikel vil vi vise, at etnisk og/eller religiøst markeret forskel vedbliver at være den dominerende forskel trods empiriens og forskernes eksplicitte modstand mod en sådan singulær forskelsforståelse. Vi vil vise, at etniske og/eller religiøse forskelsmarkører har multiple betydninger, ydermere at forskel- lighed i etnisk/religiøst blandede institutioner handler om mere end etnisk og religiøs forskellighed. Gennem analyse af både den kritisk etnografiske etnicitetsforsknings empiriske analyser samt vores eget empiriske materiale argumenterer vi for det værdifulde i at udvide den analytiske ramme for bedre at kunne forstå de forskelle, der for børn og unge har betydning for deres deltagelsesmuligheder i institutionspraksis. Ved at blive i børnenes hverdag peger vi på en analytisk opmærksomhed, som kan assistere med at komme tættere på de betydningsfulde forskelle, som i en institutionshverdag også får betydning for børns/unges deltagelsesmuligheder.