“En anden slags bog”

Repræsentationsformer og etiske udfordringer i involverende forskning

Forfattere

  • Trine Wulf-Andersen

DOI:

https://doi.org/10.7146/nu.v39i1.134474

Nøgleord:

Unge i udsatte positioner, poetisk repræsentation, forskningsetik, involverende forskning

Resumé

Artiklen belyser etiske og epistemologiske di- mensioner af et forskningsprojekt med unge i udsatte positioner. Deltagerne i projektet har på forskellig vis protesteret mod faglige eller akademiske tekster, der dekonstruerer deltagernes livshistorier og ‘splitter dem ad’. Forskeren og deltagerne har derfor arbejdet undersøgende mod at skabe en involverende forskningsproces og “en anden slags bog”, der bestræber sig på at repræsentere (i den dobbelte betydning af både at synliggøre og konstituere) deltagerne som subjekter i forsk- ningen såvel som objekter for den. Artiklen fokuserer på poetiske repræsentationer som et centralt greb i forhold til at skabe dialog med deltagerne i fortolkningsarbejdet og at repræsentere deltagernes perspektiver i forsk- ningsformidlingen.

Downloads

Publiceret

2022-11-01

Citation/Eksport

Wulf-Andersen, T. (2022). “En anden slags bog”: Repræsentationsformer og etiske udfordringer i involverende forskning. Nordiske Udkast, 39(1). https://doi.org/10.7146/nu.v39i1.134474

Nummer

Sektion

Articles