Er forskningsfinansieringen blevet uddannelsernes værste fjende? – om den økonomiske udviklings betydning for undervisningen og den pædagogiske udvikling på universitetet
PDF

Citation/Eksport

Christiansen, F. V. (2010). Er forskningsfinansieringen blevet uddannelsernes værste fjende? – om den økonomiske udviklings betydning for undervisningen og den pædagogiske udvikling på universitetet. MONA - Matematik- Og Naturfagsdidaktik, (2). Hentet fra https://tidsskrift.dk/mona/article/view/36167

Resumé

Analysen tager udgangspunkt i den kraftige stigning i brug af postdoc-ansættelser frem foradjunktansættelser på universitetet pga. forskningsfinansieringen og ser på betydningen af dette foruddannelserne og undervisningen. En postdoc kan nemlig ikke på samme måde som en adjunkt bidragetil undervisningen, og derfor forringes universitetets muligheder for at prioritere kvalitetsudviklingaf undervisningen – hvilket er paradoksalt netop nu hvor ledelsen ønsker at fokusere på undervisningskvalitet.Analysen giver forslag til hvad universitetet kan gøre, og opfordrer også det politiskeniveau til at indse den negative konsekvens som ændringen af forskningsbevillingerne har fået foruddannelserne. Man bør derfor overveje hvordan både stillingsstrukturen og bevillingssystemet kanændres for at sikre kvalitet i uddannelserne.
PDF