Fra prompt til praksis: Teknologisk dannelse og generativ AI på læreruddannelsen
PDF

Nøgleord

AI
GAI
Teknologisk dannelse
Læreruddannelsen

Citation/Eksport

Ejdrup, T., Erneberg, M., Vogt, M. J., & Villumsen, N. (2025). Fra prompt til praksis: Teknologisk dannelse og generativ AI på læreruddannelsen. MONA - Matematik- Og Naturfagsdidaktik, 25(4). https://doi.org/10.7146/mona.v25i4.163136

Resumé

Vi har i et undervisningsforløb undersøgt, hvordan generativ AI (GAI) kan være en ressource for naturfagslærerstuderende i deres kommende lærerliv. Formålet var at styrke deres teknologiske dannelse og self-efficacy i forhold til GAI. Forløbet indeholdt teoretisk viden om sprogmodeller og prompt engineering, praktiske øvelser, hvor de studerende brugte GAI som sparringsværktøj, samt fælles refleksioner over bias, etik og dannelse. Surveydata viser en markant stigning i de studerendes oplevelse af deres kompetence til at bruge GAI efter forløbet samt en øget refleksion over brugen af GAI i grundskolen. Forløbet understreger behovet for systematisk arbejde med og om GAI på læreruddannelsen, så nye lærere udvikler professionel dømmekraft i en digitaliseret undervisningspraksis.

https://doi.org/10.7146/mona.v25i4.163136
PDF

Referencer

Bandura, A. (1997). Self-efficacy: The exercise of control. W H Freeman.

Future Classroom Lab. (2024). SkoleGPT: TekTjek. SkoleGPT. https://skolegpt.dk/wp-content/uploads/2024/06/Tektjek-SkoleGPT-edition-1.pdf

Iskov, T. (2020). Læreruddannelsens andenordensdidaktik. Studier i læreruddannelse og -profession, 5(1), 92‑114. https://doi.org/10.7146/lup.v5i1.116353

Lauridsen, P.S. (2023). Forskellige elevtypers brug af kunstig intelligens i undervisningen. Viden. AI. https://viden.ai/elevernes-brug-af-kunstig-intelligens

Nielsen, K. (2019). Engineering og teknologiforståelse. Liv i Skolen, 2019(2), 84‑99. https://www.via.dk/-/media/VIA/efter-og-videreuddannelse/paedagogik-og-laering/liv-i-skolen/magasiner-tidsskrifter/2‑2019-engineering-hele-magasinet.pdf

Creative Commons License

Dette værk er under følgende licens Creative Commons Navngivelse –Ikke-kommerciel (by-nc).

Copyright (c) 2025 Tine Ejdrup, Marianne Erneberg, Michael Jes Vogt, Nanna Villumsen