Halter Danmark bagud? En analyse af de nordiske STEM‑strategier
PDF

Nøgleord

STEM
Naturfag
Analyse

Citation/Eksport

Bohm, M., & Salomonsen, D. (2025). Halter Danmark bagud? En analyse af de nordiske STEM‑strategier. MONA - Matematik- Og Naturfagsdidaktik, 25(4). https://doi.org/10.7146/mona.v25i4.160392

Resumé

Danmark adskiller sig fra sine nordiske naboer ved fraværet af en national STEM-strategi, trods et stigende behov for naturvidenskabelige og teknologiske kompetencer til at løse globale udfordringer. Artiklen opsummerer politiske udfordringer, der begrunder, at regeringer indfører STEMstrategier, samt analyserer aktuelle nordiske strategier i Norge, Sverige, Finland, Island og Grønland, der alle prioriterer lærerkompetenceudvikling, elevengagement, undervisningsformer og samarbejde med forskning og erhverv. Mens strategierne varierer i form og styringsgrad, er fællesnævneren, at STEM ses som nøglen til innovation, grøn omstilling og digitalisering. Analysen peger på, at Danmark kan hente væsentlig inspiration i Norden, og sætter spørgsmålstegn ved, hvorfor vi endnu ikke handler.

https://doi.org/10.7146/mona.v25i4.160392
PDF

Referencer

Freeman, B. (2023). Building the evidence base for a Swedish STEM policy: Objectives & prevalence in comparator countries. Confederation of Swedish Enterprises. https://www.researchgate.net/publication/370978162_Building_the_evidence_base_for_a_Swedish_STEM_policy_Objectives_prevalence_in_comparator_countries

Kunnskapsdepartementet. (2010). Realfag for framtida: Strategi for styrking av realfag og teknologi 2010‑2014. Kunnskapsdepartementet.

Kunnskapsdepartementet. (2015). Tett på realfag: Nasjonal strategi for realfag i barnehagen og grunnopplæringen (2015‑2019). Kunnskapsdepartementet.

Kunnskapsdepartementet. (2024). Meld. St. 34, 2023‑2024. Melding til Stortinget: En mer praktisk skole. Bedre læring, motivasjon og trivsel på 5.-10. trinn. Kunnskapsdepartementet.

Ministry of Education and Children. (2021). Education policy 2030: First action plan 2021‑2024. Government of Iceland. https://www.government.is/library/01-Ministries/Ministry-of-Education/Education-Policy-2030‑1-Action-Plan.pdf

Ministry of Education and Culture. (2023). Finnish national STEM strategy and action plan: Experts in natural sciences, technology and mathematics in support of society’s welfare and growth. https://julkaisut.valtioneuvosto.fi/bitstream/handle/10024/164953/OKM_2023_22.pdf

Ministry of Education and Culture & Ministry of Economic Affairs and Employment. (2021). Updated national roadmap for research, development and innovation. https://tem.fi/documents/1410877/2095051/Updated+RDI+Roadmap+2021.pdf/550bffa3‑331b-b94c-ebff-8b442fe7b184/Updated+RDI+Roadmap+2021.pdf?t=1700744071817

Ministry of Education, Science and Culture. (2020). Education policy 2030 – Iceland: Motion for a parliamentary resolution on an education policy for the period 2020 to 2030 from the Minister of Education, Science and Culture. Government of Iceland. https://www.stjornarradid.is/library/02-Rit--skyrslur-og-skrar/MRN/Education-Policy-2030-Iceland-2%20-%20Copy%20%281%29.pdf

Naalakkersuisut. (2023). Forskning – vejen til fremdrift: Grønlands nationale forskningsstrategi 2022‑2030. Naalakkersuisut. https://arctichub.gl/da/wp-content/uploads/sites/2/2025/04/Forskning-vejen-til-fremgang.pdf

Naalakkersuisut. (2024). Uddannelsesstrategi 2024‑2030. Naalakkersuisut. https://aqqut.gl/wp-content/uploads/2025/02/Uddannelsesstrategi-2024‑2030_DK.pdf

Naalakkersuisut. (2025). Uddannelsesplan 2025. Naalakkersuisut. https://naalakkersuisut.gl/-/media/publikationer/uddannelse/2025/uddannelsesplan-2025kal.zip?la=da

Poulsen, R. W. & Nolsøe, J. A. S. (2023). Pupils stumble in PISA test, falling two years behind. KVF. https://kvf.fo/node/167011

Regeringskansliet. (2025). En STEM-strategi för Sverige. Regeringen. https://www.regeringen.se/contentassets/074ae44c1f0846ceb845c9aa62848114/en-stem-strategi-for-sverige.pdf

Sveriges Riksdag. (2024). Forskning och innovation för framtid, nyfikenhet och nytta (Regeringslovforslag 2024/25:60). https://www.riksdagen.se/sv/dokument-och-lagar/dokument/proposition/forskning-och-innovation-for-framtid-nyfikenhet_hc0360/html/

Sveriges Riksdag. (2025). Utbildningsutskottets betänkande 2024/25:UbU17: En tioårig grundskola. https://data.riksdagen.se/fil/560DC513‑198D-48FF-9540‑3A35C6F8D692

Utdannings- og Forskningsdepartementet. (2002). Realfag, naturligvis: Strategi for styrkning av realfagene 2002‑2007 – tiltaksplan. Utdannings- og Forskningsdepartementet.

Ålands landskapsregering. (2025). Läroplansgrunder för den allmänbildande utbildningen och grundläggande yrkesutbildningen (reviderad 2024). https://www.gymnasium.ax/dokument/laroplansgrunder-utbildningar-vid-alands-gymnasium-2021-reviderad-2024

Ålands landskapsregering. (u.å.). Läroplan för grundskolan. https://www.laroplan.ax/laroplangrundskolan

Creative Commons License

Dette værk er under følgende licens Creative Commons Navngivelse –Ikke-kommerciel (by-nc).

Copyright (c) 2025 Mikkel Bohm, Dorte Salomonsen