Naturvidenskabsfestival – en tradition der styrker naturfagsundervisningen
PDF

Nøgleord

naturfagsundervisning
Grundskole
naturfaglig kultur
Gymnasie
Naturvidenskabsfestival

Citation/Eksport

Rønn, L. V., & Bohm, M. (2013). Naturvidenskabsfestival – en tradition der styrker naturfagsundervisningen. MONA - Matematik- Og Naturfagsdidaktik, (1), 13. https://doi.org/10.7146/mona.v0i1.36022

Resumé

Dansk Naturvidenskabsfestival giver lærere en kærkommen anledning til at fokusere pånaturfagene og tydeliggøre dem over for kolleger, ledelse, forældre – og naturligvis over for eleverne,hvilket er med til at udvikle de lokale naturfaglige kulturer. Denne analyse har fokus på hvordanfestivalen har udviklet sig siden starten i 1998 og nu er blevet et veletableret redskab i udviklingen afnaturfagsundervisningen på over en tredjedel af landets grundskoler og mere end halvdelen af landetsalmene og tekniske gymnasier. Den er dermed et væsentligt element når det handler om at dannegrobund for en naturfaglig interesse og en almen naturfaglig dannelse. Vi beskriver forskellige deleaf festivalaktiviteterne og diskuterer i hvilken retning festivalen kan udvikles. 
https://doi.org/10.7146/mona.v0i1.36022
PDF

Referencer

Axelsen, P.V. & Nyströmer, N. (2009). Dansk Naturvidenskabsfestival 2008, Evalueringer og resultater. Dansk Naturvidenskabsformidling.

DNF. (2006). Evaluering Dansk Naturvidenskabsfestival 2006. Dansk Naturvidenskabsformidling (DNF).

Gemal, K. (red.). (2013). Evaluering Dansk Naturvidenskabsfestival 24.-28. September 2012. Dansk Naturvidenskabsformidling.

Rasmussen, P., Aastrup, I. & Axelsen, P.V. (2008). Dansk Naturvidenskabsfestival 2007, Evalueringer og resultater. Dansk Naturvidenskabsformidling.

Rasmussen, S.R., Roug, T.I., Madsen, K.L. & Himmelstrup, M. (2012). Koncentration og smag – resultater. Masseeksperiment 2012, Dansk Naturvidenskabsfestival 2012. Dansk Naturvidenskabsformidling.

Rasmussen, S.R., Roug, T.I., Madsen, K.L. & Himmelstrup, M. (2012). Lærervejledning, Masseeksperiment 2012, Dansk Naturvidenskabsfestival 2012. Dansk Naturvidenskabsformidling.

Sølberg, J. (2007). Udvikling af lokale naturfaglige kulturer. Barrierer og muligheder for skoleudvikling i forbindelse med Science Team K projektet. Danmarks Pædagogiske Universitet.

Ørsted-Jordy, L. & Nyströmer, N. (2010). Evalueringsrapport for dansk naturvidenskabsfestival 2011. Evaluering og resultater. Dansk Naturvidenskabsformidling.

Ørsted-Jordy, L. & Nyströmer, N. (2011). Evalueringsrapport for dansk naturvidenskabsfestival 2010. Evaluering og resultater. Dansk Naturvidenskabsformidling.

Ørsted-Jordy, L. & Nyströmer, N. (2012). Evalueringsrapport for dansk naturvidenskabsfestival 2011. Evaluering og resultater. Dansk Naturvidenskabsformidling.

Creative Commons License

Dette værk er under følgende licens Creative Commons Navngivelse –Ikke-kommerciel (by-nc).

Copyright (c) 2016 MONA - Matematik- og Naturfagsdidaktik