Resumé
Kommentar til Tine Ejdrup, Martin Sillasen, Jesper Bremholm & Bettina Buchs: “ Nyere trends i literacy i na-turfagene – et internationalt review med inspiration fra fagspecifik literacy”, MONA, 2025(1).
Referencer
Bremholm, J. (2020). Literacy: Hvad betyder det egentlig, og hvad kan vi bruge det til? I K. Friis & D. Østergren-Olsen (red.), Literacydidaktik i fagene i udskolingen (1. udgave, s. 31‑44). Dafolo.
Ejdrup, T., Sillasen, M., Bremholm, J. & Buch, B. (2025). Nyere trends i literacy i naturfagene – et internationalt review med inspiration fra fagspecifik literacy. MONA, 2025(1), 62-85. https://tidsskrift.dk/mona/article/view/155081/197642
Jacobsen, G. K. & Mulvad, R. (2022). Ind i naturfag – fra tekster til naturfaglig kompetence. Akademisk Forlag.
Lemke, J. L. (1990). Talking science: Language, learning, and values. Ablex Publishing Corporation. https://files.eric.ed.gov/fulltext/ED362379.pdf
Maton, K. (2014). Building powerful knowledge: The significance of semantic waves. I E. Rata & B. Barrett (red.), Knowledge and the future of the curriculum: International studies in social realism (s. 181‑197). Palgrave Macmillan. https://doi.org/10.1057/9781137429261_12
Meidell Sigsgaard, A.-V., Heinrich, S., Pagaard, D. M. & Olsen, P. S. (2023). Semantiske bølger i natur/teknologi-undervisningen – sprogligt arbejde med fagligt fokus. MONA, 2023(3), 26‑43. https://tidsskrift.dk/mona/article/view/139987/183995
Mellerup, M. (2021). Fagsproglig udvikling i naturfag – set gennem en praktikers øjne. Viden om Literacy, 30, 90-100. https://videnomlaesning.dk/media/3967/30_mette-mellerup.pdf
Polias, J. (2016). Apprenticing students into science: Doing, talking & writing scientifically. Lexis Education.
Polias, J. (2020). Fagsprog i naturfag: At læse, skrive og ‘gøre’ videnskab. Akademisk Forlag. https://www.akademisk.dk/fagsprog-i-naturfag
Thynebjerg, K. A. (2023). Hvor skal sproget komme fra til det sidste semantiske bølgeskvulp? MONA, 2023(4), 117-120. https://tidsskrift.dk/mona/article/download/141896/185622
Ulriksen, L. (2023). Naturvidenskabens bidrag til almendannelsen. MONA, 2023(3), 7-25. https://tidsskrift.dk/mona/article/view/139986/183994
Vygotsky, L. S. (1978). Interaction between learning and development. I Mind in society (s. 79-91). Harvard University Press.
