Skole-virksomhedsforløb som praksisfaglighed i skolens naturfag
PDF

Nøgleord

Naturfag
Praksisfaglighed
Interesse
Grundskole
Udskoling

Citation/Eksport

Lindsay, T. S., & Levinsen, H. (2025). Skole-virksomhedsforløb som praksisfaglighed i skolens naturfag: Hvad fanger elevers interesse?. MONA - Matematik- Og Naturfagsdidaktik, 25(1). Hentet fra https://tidsskrift.dk/mona/article/view/153314

Resumé

Artiklen præsenterer et skole-virksomhedsforløb som et case-eksempel på praksisfaglig naturfagsundervisning målrettet grundskolens udskolingsklasser. Formålet er at afdække, hvad der fanger elevers interesse, dokumenteret vha. observationer af og interviews med både elever, lærere og formidlere ansat i virksomheden. Undersøgelsen viser, at situationel interesse opstår, når eleverne oplever: 1) et nyt og spændende autentisk miljø, der stimulerer deres sanser, 2) at deres arbejdsproces understøttes af håndværksmæssige arbejdsformer, undersøgelser og/eller artefakter, samt 3) at problemstillingerne er genkendelige og rækker ud over undervisningen i klasselokalet. Derimod viser vores resultater, at det virker direkte demotiverende på nogle elever, når aktiviteter og/eller arbejdsprocesser ligner “traditionel undervisning”.

PDF

Referencer

Braund, M. & Reiss, M. (2006). Towards a more authentic science curriculum: The contribution of out-of-school learning. International Journal of Science Education, 28(12), 1373‑1388. https://doi.org/10.1080/09500690500498419

Brinkmann, S. & Kvale, S. (2014). Interviews: Learning the craft of qualitative research interviewing (3. udg.). Sage Publications.

Børne- og Undervisningsministeriet. (2020). Praksisfaglighed i skolen – vidensopsamling. https://emu.dk/sites/default/files/2020‑07/GSK.%20Praksisfaglighed.%20Vidensnotat.pdf

Dewey, J. (1913). Interest and effort in education. Riverside. Dohn, N.B. (2007). Elevers interesse i naturfag – et didaktisk perspektiv. MONA, 2007(3), 7‑24. https://tidsskrift.dk/mona/article/view/36556/37858

Dolin, J. (2003). Fysikfaget i forandring – læring og undervisning i fysik i gymnasiet med fokus på dialogiske processer, autenticitet og kompetenceudvikling. Roskilde Universitet. https://forskning.ruc.dk/da/publications/fysikfaget-i-forandring-l%C3%A6ring-og-undervisningi- fysik-i-gymnasie

EVA. (2018). Skolernes samarbejde med erhvervslivet – fokus på elevernes læring i den åbne skole. Danmarks Evalueringsinstitut. https://eva.dk/Media/638481691755706383/Skolernes%20samarbejde%20med%20erhvervslivet%20-%20Fokus%20pa%20elevernes%20l%C3%A6ring%20i%20den%20abne%20skole.pdf

EVA. (2023). Kortlægning af folkeskolers arbejde med praksisfaglighed. Danmarks Evalueringsinstitut. https://eva.dk/Media/638348648898075597/Kortl%C3%A6gning%20af%20praksisfaglighed.pdf

Halkier, B. (2015). Fokusgrupper. I: S. Brinkmann & L. Tanggaard (red.), Kvalitative metoder – en grundbog (s. 121‑135). Hans Reitzels Forlag.

Hidi, S. & Renninger, A. (2006). The four-phase model of interest development. Educational Psychologist, 41(2), 111‑127. https://doi.org/10.1207/s15326985ep4102_4

Høiby, R., Jensen, N.T. & Andersen, M.F. (2020). Naturfagligt projektarbejde med skole-virksomhedssamarbejde – undervisningsmateriale udviklet på baggrund af projekt NEXT:GrEeN. Københavns Professionshøjskole. https://ucviden.kp.dk/ws/portalfiles/portal/78205460/NEXT_GrEeN_UV_materiale.pdf

Jarvis, T. & Pell, A. (2005). Factors influencing elementary school children’s attitudes toward science before, during, and after a visit to the UK National Space Centre. Journal of Research in Science Teaching, 42(1), 53‑83. https://doi.org/10.1002/tea.20045

Jensen, M.E. (2019). Det kulturhistoriske museum som undervisningsressource – et casestudie af historieundervisning og pædagogiske koblingsdannelser mellem klasserum og museum. Aarhus Universitet. https://www.ucviden.dk/ws/portalfiles/portal/174596654/Hele_afhandling_til_offentligg_relse_2.pdf

Kata Fonden. (2023). Indsigter fra LEAPS-netværket – nye skoleløft. Årsrapport 2022. https://leapsskoler.dk/wp-content/uploads/2023/08/LEAPS_Aarsrapport_Nye-skoleloeft_2022_lille-fil.pdf

Knapp, D. (2007). A longitudinal analysis of an out-of-school science experience. School Science and Mathematics, 107(2), 44‑51. https://doi.org/10.1111/j.1949‑8594.2007.tb17767.x

Krapp, A. (2007). An educational–psychological conceptualisation of interest. International Journal for Educational and Vocational Guidance, 7, 5‑21. https://doi.org/10.1007/s10775‑007‑9113‑9

Krapp, A. & Fink, B. (1992). The development and function of interests during the critical transition from home to preschool. I: K.A. Renninger, S. Hidi & A. Krapp (red.), The role of interest in learning and development (s. 397‑429). Lawrence Erlbaum Associates.

Kromann-Andersen, E. & Jensen, I.F. (2009). KIE-modellen – innovativ undervisning i videregående uddannelse. Praxis.

Kvale, S. & Brinkmann, S. (2009). Interview – introduktion til et håndværk. Hans Reitzels Forlag.

Levinsen, H. & Lindsay. T.S. (2022). Skole-virksomhedssamarbejde i naturfagene – erfaringer fra et projektbaseret innovativt undervisningsforløb. NorDiNa, 18(1), 82‑97. https://doi.org/10.5617/NORDINA.8337

Mitchell, M. (1993). Situational interest: Its multifaceted structure in the secondary school mathematics classroom. Journal of Educational Psychology, 85(3), 424‑436. https://doi.org/10.1037/0022‑0663.85.3.424

Naturvidenskabens Hus. (2024). Virkelige udfordringer til din skole. Lokaliseret d. 26.01.24 fra https://nvhus.dk/virkelige-udfordringer-til-din-skole

Nielsen, L.T. (2023). Praksisfaglighed – det handler om skoleudvikling. I: A. Rasch-Christensen (red.), Praksisfaglighed i skolen (s. 23‑44).

Dafolo. Palmer, D.H. (2009). Student interest generated during an inquiry skills lesson. Journal of Research in Science Teaching, 46(2), 147‑165. https://doi.org/10.1002/tea.20263

Patell, E.A. (2013). Constructing motivation through choice, interest, and interestingness. Journal of Educational Psychology, 105(2), 522‑534. https://doi.org/10.1037/a0030307

Pedersen, H.S., Hindsholm, M., Mikkelsen, M., Holmegaard, H.T., Nielsen, K.B., Ulriksen, L., Vixø, K., Hansen, M.F., Nielsen, S.S., Blomgreen, C., Christiansen, N. & Jakobsen, L.S. (2023). Børn og unges science-kapital – baselinerapport. VIVE – Det Nationale Forsknings- og Analysecenter for Velfærd. https://www.vive.dk/media/pure/dx3jj29v/23998179

Rasch-Christensen, A. (2023). Introduktion – praksisfaglighed. I: A. Rasch-Christensen (red.), Praksisfaglighed i skolen (s. 7‑22). Dafolo.

Regeringen. (2018). Aftale mellem regeringen (Venstre, Liberal Alliance og Det Konservative Folkeparti), Socialdemokratiet, Dansk Folkeparti, Radikale Venstre og Socialistisk Folkeparti om styrket praksisfaglighed i folkeskolen. Børne- og Undervisningsministeriet. https://www.regeringen.dk/media/5650/180612-aftale-om-styrket-praksisfaglighed-i-folkeskolen-ny.pdf

Regeringen. (2019). Aftale mellem regeringen (Venstre, Liberal Alliance og Det Konservative Folkeparti), Socialdemokratiet, Dansk Folkeparti, Radikale Venstre og Socialistisk Folkeparti om Folkets skole: Faglighed, dannelse og frihed – justeringer af folkeskolen til en mere åben og fleksibel folkeskole. https://www.regeringen.dk/media/6327/190130-aftaletekst.pdf

Renninger A. & Hidi, S. (2019). Interest development and learning. I: K.A. Renninger & S. Hidi (red.), The Cambridge handbook of motivation and learning (s. 265‑290). Cambridge University Press. https://doi.org/10.1017/9781316823279.013

Rotgans, J.I. & Schmidt, H.G. (2011). Situational interest and academic achievement in the activelearning classroom. Learning and Instruction, 21(1), 58‑67. https://doi.org/10.1016/j.learninstruc.2009.11.001

Rotgans, J.I. & Schmidt, H.G. (2014). Situational interest and learning: Thirst for knowledge. Learning and Instruction, 32, 37‑50. https://doi.org/10.1016/j.learninstruc.2014.01.002

Rowland, S., Pedwell, R., Lawrie, G., Lovie-Toon, J. & Hung, Y. (2016). Do we need to design coursebased undergraduate research experiences for authenticity? CBE: Life Sciences Education, 15(4). https://doi.org/10.1187/cbe.16‑02‑0102

Scott, P., Mortimer, E., & Ametller, J. (2011). Pedagogical link-making: a fundamental aspect of teaching and learning scientific conceptual knowledge. Studies in Science Education, 47(1), 3‑36.

Shaffer, D.W. & Resnick, M. (1999). “Thick” authenticity: New media and authentic learning. Journal of Interactive Learning Research, 10(2), 195‑215. https://web.media.mit.edu/~mres/papers/authenticity/authenticity.pdf

Sillasen, M.K. (2023). Praksisfaglighed i naturfagene. I: A. Rasch-Christensen (red.), Praksisfaglighed i skolen (s. 107‑121).

Dafolo. Swarat, S. (2008). What makes a topic interesting? A conceptual and methodological exploration of the underlying dimensions of topic interest. Electronic Journal of Science Education, 12(2). https://ejrsme.icrsme.com/article/view/7773/5540

Thomsen, A.V. (2016). Eksterne partnere i naturfagsundervisningen – skole-virksomhedssamarbejde. DPU, Aarhus Universitet.

Undervisningsministeriet. (2018a). National naturvidenskabsstrategi. https://www.regeringen.dk/media/5007/national-naturvidenskabsstrategi_endelig.pdf

Undervisningsministeriet. (2018b). Bilag 1: Praksisfaglighed i fag, emner og vejledning.

Undervisningsministeriet. https://www.efterskolerne.dk/-/media/Efterskolerne/For_efterskoler/raadgivning/vejledning/Praksisfaglighed.pdf?la=da&hash=528AD6765AEE14CD06B8959214C69C84