Lærervejledningens funktion i en nutidig lærerpraksis

Design af brugbar og kompetenceudviklende lærervejledning

Authors

  • Lone Nielsen
  • Marianne Oksbjerg Professionshøjskolen UCN
  • Sofia Esmann Busch
  • Dorthe Carlsen
  • Stig Toke Gissel

DOI:

https://doi.org/10.7146/lt.v10i16.147715

Abstract

Artiklen omhandler forskellige forståelser af, hvad brugbare lærervejledninger til didaktiske læremidler skal indeholde. I artiklen refereres til læremiddelforskning om, hvad dels forskere finder er den optimale lærervejledning og dels, hvilke krav lærere stiller til lærervejledninger. I artiklen beskrives et design baseret forskningsprojekt, hvor det undersøges hvilken støtte fem dansklærere efterspørger til fagets didaktiske lærervejledninger. Projektet forløber i en interviewfase og en workshopfase. På baggrund af lærerinterview præsenteres lærerne i fase to for prototyper med ideer til lærervejledningsdesign. Lærerne ønsker i høj grad konkret vejledning i form af instruktioner, kortfattede overblikstekster og konkrete modelforslag. Lærerønskerne forsøges i de til lejligheden fremstillede prototyper balanceret med ideen om lærervejledningen som educative curriculum material, som ikke kun sigter mod at støtte elevernes læring, men også lærerens.

References

Ahl, L., Hoelgaard, L. & Koljonen, T. (2013). Lärarhandledning för inspiration och kompetensutveckling. Nämnaren, (4), 43-47.

Ahl, L., Koljonen, T. & Hoelgaard, L. (2014, June 3-6). HOW ARE MATHEMATICS TEACHER GUIDES USED FOR SUPPORT AND INSPIRATION IN TEACHING? [Conference paper]. NORMA14, Turku, Finland.

Amiel, T. & Reeves, T. C. (2008). Design-Based Research and Educational Technology: Rethinking Technology and the Research Agenda. Educational Technology & Society, 11 (4), 29–40.

Barab, S. A. (2014). Design-based research: a methodological toolkit for engineering change. I: K. Sawyer (red.), Handbook of the Learning Sciences, Vol 2, (s. 233-270). Cambridge University Press.

Braun, V. & Clarke, V. (2006). Using thematic analysis in psychology. Qualitative Research in Psychology, 3(2), 77-101. https://doi.org/10.1191/1478088706qp063oa

Buch, B., Gissel, S. T., Oksbjerg, M., Kjeldsen, K. & Albrechtsen, T. R. S. (2023). A systematic review of research on teachers’ guides. Learning Tech – Tidsskrift for læremidler, didaktik og teknologi, (12), 12-40. https://doi.org/10.7146/lt.v7i12.132330

Creswell, J. W. (2008). Educational research: Planning, conducting, and evaluating quantitative and qualitative research. Pearson Education, Inc.

Davis, E. A., Palincsar, A. S., Smith, S., Arias, A. M. & Kademian, S. M. (2017). Educative Curriculum Materials: Uptake, Impact, and Implications for Research and Design. Educational Researcher, 46(6), 293-304. https://doi.org/10.3102/0013189X17727502

Flyvbjerg, B. (2006). Five misunderstandings about case-study research. Qualitative inquiry, 12(2), 219-245. https://doi.org/10.1177/1077800405284363

Gissel, S. T., Buch, B., Oksbjerg, M., Kjeldsen, K. & Lytje, M. (2023). Lærervejledningslandskabet i Danmark. Learning Tech – Tidsskrift for læremidler, didaktik og teknologi, (12), 41-74. https://doi.org/10.7146/lt.v7i12.132029

Gissel, S. T. & Hansen, T. I. (2021). Learning Materials between Didactic Potential and Control. I: M. Roos, K. L. Berge, H. Edgren, P. Hiidenmaa & C. Matthiesen (red.), Exploring Textbooks and Cultural Change in Nordic Education 1536–2020 (s. 302-317). Brill.

Gissel, S. T., Hjelmborg, M. D., Kristensen, B. T. & Larsen, D. M. (2019). Kompetencedækning i analoge matematiksystemer til mellemtrinnet. MONA – Matematik- og Naturfagsdidaktik, (3), 7-27

Gómez, G. & Lopez-Leon, R. (2019). Impossible Design: Fostering Creativity by Quick and Dirty Prototyping. I: N. Börekçi, D. Koçyıldırım, F. Korkut, & D. Jones (red.), Proceedings of Learn X Design 2019: Insider Knowledge (s. 581-588). https://doi.org/10.21606/learnxdesign.2019.14026

Halkier, B. (2015). Fokusgrupper. I: S. Brinkmann & L. Tanggaard (red.), Kvalitative Metoder (s. 137-152). Hans Reitzels Forlag.

Hansen, J. J. (2012). Dansk som undervisningsfag – Perspektiver på design og didaktik. Dansklærerforeningens Forlag.

Hansen, T. I. & Gissel, S. T. (2017). Quality of learning materials. IARTEM E-Journal, 9(1) 122-141. https://doi.org/10.21344/iartem.v9i1.601

Hedegaard-Sørensen, L. (2022). Inklusion i fagene. Aarhus Universitetsforlag.

Kjærgaard, A., Gravengaard, G., Hjuler, S. & Dindler, C. (2018). Tænke højt-protokoller. En metode til at undersøge modtageres tekstforståelse og -oplevelse. NyS – Nydanske Sprogstudier, 1(54), 94-128. https://doi.org/10.7146/nys.v1i54.101129

Künzli, R. (1998). The Common Frame and the Places of Didaktik. I: B. B. Gundem & S. Hopmann (red.), Didaktik and/or Curriculum (s. 29-43). Peter Lang.

Lin, S.-F., Chang, W.-H. & Cheng, Y.-J. (2011). The Perceived Usefulness of Teachers’ Guides for Science Teachers. International Journal of Science and Mathematics Education, 9(6), 1367-1389. https://doi.org/10.1007/s10763-010-9268-6

Maykut, P. & Morehouse, R. (1994). Beginning qualitative research: A philosophic and practical guide. The Falmer Press.

McKenney, S. & Reeves, T. C. (2012). Conducting Educational Design Research. Routledge.

Nicol, C. C. & Crespo, S. M. (2006). Learning to teach with mathematics textbooks: How preservice teachers interpret and use curriculum materials. Educational Studies in Mathematics, 62, 331-355. https://doi.org/10.1007/S10649-006-5423-Y

Remillard, J. T. (1999). Curriculum Materials in Mathematics Education Reform: A Framework for Examining Teachers’ Curriculum Development. Curriculum Inquiry, 29(3), 315-342. https://doi.org/10.1111/0362-6784.00130

Remillard, J. T. (2005). Examining Key Concepts in Research on Teachers’ Use of Mathematics Curricula. Review of Educational Research, 75,(2), 211-246. https://doi.org/10.3102/00346543075002211

Schneider, R. M. & Krajcik, J. (2002). Supporting Science Teacher Learning: The Role of Educative Curriculum Materials. Journal of Science Teacher Education, 13(3), 221-245. https://doi.org/10.1023/A:1016569117024

Thagaard, T. (2004). Systematik og indlevelse – en indføring i kvalitativ metode. Akademisk Forlag.

Thisted, J. (2018). Forskningsmetode i praksis. Projektorienteret videnskabsteori og forskningsmetodik. Munksgaard.

Valencia, S. W., Place, N. A., Martin, S. D. & Grossman, P. L. (2006). Curriculum Materials for Elementary Reading: Shackles and Scaffolds for Four Beginning Teachers. The Elementary School Journal, 107(1), 93-121. https://doi.org/10.1086/509528

von Oettingen, A. (2007). Pædagogiske handlingsteorier i differencen mellem teori og praksis. I: A. von Oettingen & F. Wiedemann (red.), Mellem teori og praksis (s. 17.52). Syddansk Universitetsforlag.

Wichmann-Hansen, G. & Wirenfeldt Jensen, T. (2013). Processtyring og kommunikation i vejledningen. I L. Rienecker, P. S. Jørgensen, J. Dolin & G. H. Ingerslev (red.), Universitetspædagogik (s. 329-350). Samfundslitteratur.

Downloads

Published

2025-10-08

How to Cite

Nielsen, L., Oksbjerg, M., Busch, S. E., Carlsen, D., & Gissel, S. T. (2025). Lærervejledningens funktion i en nutidig lærerpraksis: Design af brugbar og kompetenceudviklende lærervejledning. Learning Tech, 10(16). https://doi.org/10.7146/lt.v10i16.147715