Rammesætning i danskfagets litteraturundervisning med didaktiske læremidler

Forfattere

  • Maiken Sissel Norup
  • Stig Toke Gissel

DOI:

https://doi.org/10.7146/lt.v10i16.156036

Resumé

I denne artikel præsenterer vi en undersøgelse af dansklæreres rammesætning i samspil med forlagsproducerede didaktiske læremidler til litteraturundervisning. Læreren kan enten rammesætte det valgte læremiddel, som det er, hvormed undervisningen bliver læremiddelstyret, modellere det valgte læremiddel, hvormed undervisningen bliver læremiddelstøttet, eller lave sit eget design, hvormed undervisningen bliver original og kan være læremiddelinspireret. Formålet med nærværende undersøgelse er at karakterisere læremiddelbrugen, når lærerne rammesætter litteratursamtaler. Vi anvender kvalitativ indholdsanalyse til at analysere videoobservationer af 17 timers samtaler i tre 8. klasser. Resultaterne viser, at størstedelen af rammesætningen før og under litteratursamtalerne består af praktiske informationer og organisering af undervisningen frem for f.eks. begrundelser for opgavevalg eller målsætning af undervisningen. Derudover holdt lærerne sig tæt op ad de forlagsproducerede didaktiske læremidler under rammesætning af litteraturundervisningen og i mindre grad deres redidaktiseringer og egne originale designs.

Referencer

Anderson, L. W. & Burns, R. B. (1989). Research in classrooms: The study of teachers, teaching, and instruction. Pergamon Press.

Bach, C. (u.å.). Dig og mig ved daggry. Gyldendal. https://dansk.gyldendal.dk/forloeb/hovedvaerker/dig-og-mig-ved-daggry

Bateson, G. (1987). Steps to an ecology of mind: Collected essays in anthropology, psychiatry, evolution, and epistemology. Jason Aronson Inc.

Blikstad-Balas, M. & Klette, K. (2021). Hvilke læremidler bruker norsklærerne på åttende trinn? En systematisk kartlegging av norskfagets analoge og digitale tekster. Norsk pedagogisk tidsskrift, 105(3), 268-281. https://doi.org/10.18261/issn.1504-2987-2021-03-02

Brown, M. (2009). The teacher-tool relationship: Theorizing the design and use of curriculum materials. I J. Remillard, B. A. Herbel-Eisenmann & G. M. Lloyd (red.), Mathematics Teachers at Work: Connecting Curriculum Materials and Classroom Instruction (s. 17–36). Routledge. https://doi.org/10.4324/9780203884645

Bundsgaard, J., Buch, B. & Fougt, S. S. (2017). De anvendte læremidlers danskfag belyst kvantitativt. I J. Bremholm, J. Bundsgaard, S. S. Fougt & A. K. Skyggebjerg (red.), Læremidlernes danskfag (s. 28-54). Aarhus Universitetsforlag.

Bundsgaard, J. & Hansen, T. I. (2011). Evaluation of learning materials: a holistic framework. Journal of learning design, 4(4), 31-44.

Bundsgaard, J. & Hansen, T. I. (2016). Blik på undervisning: Rapport om observationsstudier af undervisning gennemført i demonstrationsskoleforsøgene. Læremiddel.dk. https://pure.au.dk/ws/files/95991875/Bundsgaard_Hansen_2016._Blik_p_undervisning._Rapport_om_observationsstudier_af_undervisning_gennemf_rt_i_demonstrationsskolefors_gene.pdf

Červenková, I., Václavík, M. & Sikorová, Z. (2023). Ways of using textbooks and digital resources by teachers and students in the lower secondary schools. The new educational review, 71(1), 24-34.

Christensen, V. & Høegh, T. (2021). Dialog og feedback i klassesamtaler. I T. S. S. T. Gissel (red.), Undersøg litteraturen!: Engagerende undervisning i æstetiske tekster (s. 187-203). Akademisk Forlag. https://www.akademisk.dk/undersoeg-litteraturen

Ertbølle, S.-C. (u.å.). Sci-fi: fremtiden er her nu. Alinea. Hentet d. 29 marts, 2023, fra https://dansk.alinea.dk/course/A9ro-sci-fi-fremtiden-er-her-nu?portalclick=coursessection

EVA. (2022). Mellemformer - inkluderende læringsmiljøer i folkeskolen: en kvalitativ analyse af tre organiseringsformer. https://eva.dk/Media/638471334328501191/Mellemformer%20Inkluderende%20l%C3%A6ringsmilj%C3%B8er%20i%20folkeskolen.pdf.

Fendick, F. (1990). The Correlation Between Teacher Clarity of Communication and Student Achievement Gain: A Meta-analysis. University of Florida [Ph.d.-afhandling, University of Florida]. University of Florida.

Gilje, Ø., Ingulfsen, L., Dolonen, J. A., Furberg, A., Rasmussen, I., Kluge, A., Knain, E., Mørch, A., Naalsund, M. & Skarpaas, K. G. (2016). Med ARK&APP: Bruk av læremidler og ressurser for læring på tvers av arbeidsformer. Universitetet i Oslo. https://www.uv.uio.no/iped/forskning/prosjekter/ark-app/arkapp_syntese_endelig_til_trykk.pdf

Gissel, S. T. (2015). Læreres brug af iSkriv. Læremiddeldidaktik, 8(1), 42-60.

Gissel, S. T. (2021). Læreres brug af digitale fagportaler i L1-undervisningen. Norsk pedagogisk tidskrift, 105(3), 282-295. https://doi.org/10.18261/issn.1504-2987-2021-03-03

Gissel, S. T. & Buch, B. (2020). A systematic review of research on how students and teachers use didactic learning materials in L1. Learning Tech, 5(7), 90-129. https://doi.org/10.7146/lt.v5i7.117281

Gissel, S. T. Carlsen, D., Buch, B., & Skov, L. I. (2021). Læremidler og læremiddelbrug i L1 i Danmark: Læreres ibrugtagning, didaktisering og redidaktisering af didaktiske, semantiske og funktionelle læremidler i danskundervisningen. Learning Tech, 6(9), 80-119. https://doi.org/10.7146/lt.v6i9.124762

Goetz, J. P. & LeCompte, M. D. (1984). Ethnography and qualitative design in education research. Academic Press.

Graf, S. T., Gissel, S. T. & Slot, M. F. (2018). Course designs in Meebook’s course builder: analysis of 102 course designs. Læring og medier, 11(18). https://doi.org/10.7146/lom.v10i18.97399

Hansen, J. J. (2006). Mellem design og didaktik: Om digitale læremidler i skolen [Ph.d.-afhandling, Syddansk Universitet]. Syddansk Universitet.

Hansen, J. J. (2010). Læremiddellandskabet. Fra læremiddel til undervisning. Akademisk Forlag.

Hansen, T. I., Elf, N., Misfeldt, M., Gissel, S. T. & Lindhardt, B. (2020). Kvalitet i dansk og matematik: et lodtrækningsforsøg med fokus på undersøgelsesorienteret dansk- og matematikundervisning. Slutrapport. Læremiddel.dk - Nationalt Videnscenter for Læremidler. http://laeremiddel.dk/wp-content/uploads/2020/01/Slutrapport-Kvalitet-i-dansk-og-matematik.pdf

Hattie, J. (2009). Visible learning: A synthesis of over 800 meta-analyses relating to achievement. Routledge. https://doi.org/10.4324/9780203887332

Heinonen, J.-P. (2005). Opetussunnitelmat vai oppimateriaalit. Peruskoulun opettajien käsityksiä opetussuunnitelmien ja oppimateriaalien merkityksestä opetuksessa [Læreplaner eller læringsmaterialer. Grundskolelærernes opfattelse af betydningen af læseplaner og læremidler i undervisningen]. Helsingfors Universitet.

Helmke, A. (2013). Undervisningskvalitet og lærerprofessionalitet - diagnosticering, evaluering og udvikling af undervisning. Dafolo.

Hodgson, J., Rønning, W., Skogvold, A. S. & Tomlinson, P. (2010). På vei fra læreplan til klasserom - om læreres fortolkning, planlegging og syn på LK06. Nordland Research Institute.

Hodgson, J., Rønning, W. & Tomlinson, P. (2012). Sammenhengen mellom undervisning og læring: en studie av læreres praksis og deres tenkning under Kunnskapsløftet. Sluttrapport. Nordlandsforskning.

Klette, K. (2003). Lærernes klasseromsarbeid: interaksjons- og arbeidsformer i norske klasserom etter Reform 97. I K. Klette (red.), Klasserommets praksisformer etter Reform 97 (s. 39-76). Pedagogisk forskningsinstitutt, Universitetet i Oslo.

Klette, K. (2013). Hva vet vi om god undervisning? Rapport fra klasseromsforskningen. I R. J. Krumsvik & R. Säljö (red.), Praktisk-pedagogisk utdanning: en antologi (s. 173-201). Fagbokforlaget.

Knudsen, S. V., Graf, S., Hansen, J. J., Hansen, T. I., Haugen, L. I., Honvedt, M., Insulander, E., Maagerø, L. H., Olsen, H. K., Radtka, C., Selander, S., Runestad, A. K. S., Olsen, L. W. & Wikman, T. (2011). Internasjonal forskning på læremidler – en kunnskapsstatus (S. V. Knudsen, red.). Høgskolen i Vestfold.

Kvithyld, T. (2022). Muligheter og begrensninger ved bruk av læringsressurser i skriveopplæringen – en komparativ casestudie av to skriveforløp i norskfaget på ungdomstrinnet der samme læringsressurs blir iscenesatt [Ph.d.-afhandling, NTNU].Norwegian University of Science and Technology.

Maxwell, J. A. & Chmiel, M. (2014). Generalization in and from qualitative analysis. I U. Flick (red.), The SAGE Handbook of Qualitative Data Analysis (s. 541-553). SAGE.

Meyer, H. (2005). Hvad er god undervisning? Gyldendal.

Nicol, C. & Crespo, S. M. (2006). Learning to teach with mathematics textbooks: How preservice teachers interpret and use curriculum materials. Educational studies in mathematics, 62(3), 331-355. https://doi.org/10.1007/s10649-006-5423-y

Norup, M. S. Gissel, S. T., & Bueie, A. A. (2025). Use of didactic learning materials during whole-class literary conversations. L1-educational studies in language and literature, 25(1), 1-36. https://doi.org/https://doi.org/10.21248/l1esll.2025.25.1.740

Oates, T., Mouthaan, M., Fitzsimons, S. & Beedle, F. (2021). Changing texts – an international review of research on textbooks and related materials. Cambridge University Press & Assessment Research Report. Cambridge University Press & Assessment.

OECD. (2019a). TALIS 2018 Results (Volume I): Teachers and School Leaders as Lifelong Learners. OECD Publishing.

OECD. (2019b). Teaching and Learning International Survey (TALIS) 2018. Teacher Questionnaire. https://doi.org/10.1787/799337c2-en.

Oksbjerg, M. (2021). Undervisning med litteraturlæremidler på mellemtrinnet [Ph.d.-afhandling, Aarhus Universitet]. Aarhus Universitet.

Rasmussen, M. D. (u.å.). Noveller fra 00'erne. Gyldendal. Hentet d. 29 marts, 2023, fra https://dansk.gyldendal.dk/forloeb/genrer/noveller-fra-00erne

Reigeluth, C. M. & Carr-Chellman, A. A. (2009). Understanding instructional theory. I C. M. Reigeluth & A. A. Carr-Chellman (red.), Instructional-Design Theories and Models: Building a Common Knowledge Base (årg. 3, s. 3-26). Routledge.

Remillard, J. T. (2000). Can Curriculum Materials Support Teachers' Learning? Two Fourth-Grade Teachers' Use of a New Mathematics Text. The Elementary school journal, 100(4), 331-350. https://doi.org/10.1086/499645

Schreier, M. (2017). Qualitative content analysis in practice. SAGE.

Selander, S. & Kress, G. (2012). Læringsdesign - i et multimodalt perspektiv. Frydenlund.

Sherin, M. G. & Drake, C. (2009). Curriculum strategy framework: Investigating patterns in teachers' use of a reform-based elementary mathematics curriculum. Journal of curriculum studies, 41(4), 467-500. https://doi.org/10.1080/00220270802696115

Sikorova, Z. & Cervenkova, I. (2014). Styles of textbook use. The new educational review, 35(1), 112-122.

Titsworth, S., Mazer, J. P., Goodboy, A. K., Bolkan, S. & Myers, S. A. (2015). Two meta-analyses exploring the relationship between teacher clarity and student learning. Communication Education, 64(4), 385-418.

Watt, M. (2015). Research on textbook use in the United States of America. IARTEM e-journal, 7(2), 48-72.

Downloads

Publiceret

2025-10-08

Citation/Eksport

Norup, M. S., & Gissel, S. T. (2025). Rammesætning i danskfagets litteraturundervisning med didaktiske læremidler. Learning Tech, 10(16). https://doi.org/10.7146/lt.v10i16.156036