Autoritet-stemmen i lærervejledninger

Forfattere

  • Caroline Stjerne Freelance
  • Eva Munch Skovgren

DOI:

https://doi.org/10.7146/lt.v10i16.145239

Resumé

Denne artikel præsenterer empirisk en femte ‘stemme’ i en analysetilgang til undersøgelse og udarbejdelse af lærervejledninger - en stemme, som vi kalder ‘autoritet-stemme’. Gennem en teoretisk bearbejdelse og en iterativ analyseproces placeres og anskueliggøres de fem stemmer, som tilsammen bidrager til en analysetilgang, der potentielt også kan bidrage produktivt i udviklingen af indholdet i fremtidige lærervejledninger.                                                                                                                                                                                                                             

Det teoretiske afsæt sker i den klassiske tilgang hos Remillard (1999;2012), hvor lærervejledninger kan tale enten til eller gennem læreren. Ahl et al. (2017) udbygger denne tilgang yderligere, dels ved at nuancere til i to stemmer (ekspert og filosof), og dels ved tilføjelsen af en fjerde stemme: tale forbi læreren.        

Gennem en kvalitativ analyse af 10 udvalgte lærervejledninger fra dansk.gyldendal.dk finder vi behov for at nuancere til-stemmen yderligere. Denne tilføjede stemme - autoritet-stemmen - beskrives gennem en række karakteristika og underbygges empirisk med eksempler på, hvordan læremiddelforfatterens subjektivitet netop fremtræder særligt eksplicit i lærervejledningen. 

Referencer

Ahl, L., Koljonen, T. & Helenius, O. (2017). The Voice of Curriculum Developers in Teacher Guides. For the Learning of Mathematics, 37(2), 35-39

Bowen, G. A. (2009). Document Analysis as a Qualitative Research Method. Qualitative Research Journal, 9(2), 27-40. https://doi.org/10.3316/QRJ0902027

Bremholm, J. & Skott, C. K. (2019). Teacher planning in a learning outcome perspective: A multiple case study of mathematics and L1 Danish teachers. Acta Didactica Norge, 13(1), 1-22. https://doi.org/10.5617/adno.5540

Brown, M. (2009). The Teacher-Tool Relationship. Theorizing the Design and Use of Curriculum Materials. I: J. T. Remillard, B. A. Herbel-Eisenmann & G. M. Lloyd (red.), Mathematics Teachers at Work: Connecting Curriculum Materials and Classroom Instruction (s. 17-36). Routledge.

Buch, B., Gissel, S. T., Oksbjerg, M., Kjeldsen, K. & Albrechtsen, T. R. S. (2023). A systematic review of research on teachers’ guides. Learning Tech, 8(12), 12-40. https://doi.org/10.7146/lt.v7i12.132330

Bueie, A. A. (2002). Lærebokvalg – en formalisert og systematisk prosess? En undersøkelse av valg av lærebøker for norskfaget i den videregående skolen. Skriftserien fra Høgskolen i Vestfold, 11(4).

Bundsgaard, J., Buch, B. & Fougt, S. S. (2017). De anvendte læremidlers danskfag belyst kvantitativt. I: J. Bremholm, J. Bundsgaard, S. S. Fougt & A. K. Skyggebjerg (red.), Læremidlernes Danskfag. (s. 28-54) Aarhus Universitetsforlag.

Bundsgaard, J. & Hansen, T. I. (2011). Evaluation of learning materials: a holistic framework. Journal of Learning Design, 4(4), 31-44. http://dx.doi.org/10.5204/jld.v4i4.87

Børne- og Undervisningsministeriet (2018a). Oversigt over kommunernes forbrug af puljen til digitale læremidler 2017. Lokaliseret [8. april 2024] på: https://www.uvm.dk/-/media/filer/uvm/aktuelt/pdf18/180601-notat-oversigt-over-kommunernes-forbrug-af-puljen-til-digitale-laeremidler-i-2017.pdf

Børne- og Undervisningsministeriet (2018b). Pulje har sat skub i markedet for digitale læremidler. Lokaliseret [8.april 2024] på: https://www.uvm.dk/aktuelt/nyheder/uvm/2018/juni/180601-pulje-har-sat-skub-i-markedet-for-digitale-laeremidler

Børne- og Undervisningsministeriet (2019a). Dansk. Faghæfte. Lokaliseret [8. april 2024] på: https://emu.dk/sites/default/files/2023-01/GSK_Dansk_Fagh%C3%A6fte_2020.pdf

Børne- og Undervisningsministeriet (2019b). Dansk. Fælles Mål. Lokaliseret [8. april 2024] på: https://www.emu.dk/sites/default/files/2020-09/GSK_F%C3%A6llesM%C3%A5l_Dansk.pdf

Børne- og Undervisningsministeriet (2021). Lærens digitale hverdag – kvantitativ kortlægning. Lokaliseret [8. april 2024] på: https://www.uvm.dk/-/media/filer/uvm/aktuelt/pdf21/jun/210621-rapporten-laererens-digitale-hverdag.pdf

Carlsen, D. & Hansen, J. J. (2009). At vurdere læremidler i dansk. Dansklærerforeningens Forlag.

Collopy, R. (2003). Curriculum Materials as a Professional Development Tool: How a Mathematics Textbook Affected Two Teachers’ Learning. The Elementary School Journal, 103(3), 287-311. https://doi.org/10.1086/499727

Corbin, J. & Strauss, A. (2015). Basics of Qualitive Research. Techniques and Procedures for Developing Grounded Theory. SAGE Publications.

Creswell, J. W. (2008). Educational Research. Planning, Conduction, and Evaluating Quantitative and Qualitive Research. Pearson.

Dahler-Larsen, P. (2007). Kvalitativ metode. Politica, 39(3), 317-334. https://doi.org/10.7146/politica.v39i3.69868

Dansk.gyldendal.dk. (u. å.). Om forløbene… Lokaliseret [04. marts 2022] på: https://dansk.gyldendal.dk/til-laereren/om-portalen/om-forloebene

Davies, B. & Harré, R. (2014). Positionering: diskursiv produktion af selver. Forlaget Mindspace.

Davis, E. A. & Krajcik, J. S. (2005). Designing educative curriculum materials to promote teacher learning. Educational Researcher, 34(3), 3-14. https://doi.org/10.3102/0013189X034003003

Fairclough, N. (2008). Kritisk diskursanalyse: En tekstsamling. Hans Reitzels Forlag

Fougt, S. S. (2011). Interaktionsbaseret samtaleanalyse af undervisning. Synsvinkler, 20(43), 195-213.

Frederiksen, M. (2020). Mixed methods-forskning. I: S. Brinkmann & L. Tanggaard (red.), Kvalitative metoder. En grundbog (s. 257-277). Hans Reitzels forlag.

Gissel, S. T. (2015). Læreres brug af iSKRIV. Læremiddeldidaktik, 8(1), 42-60.

Gissel, S. T. (2021). Læreres brug af digitale fagportaler i L1-undervisningen. Norsk Pedagogisk Tidsskrift, 105(3), 282-295.

https://doi.org/10.18261/issn.1504-2987-2021-03-03

Gissel, S. T., Buch, B., Carlsen, D. & Skov, L. I. (2021). Læremidler og læremiddelbrug i L1 i Danmark. Læreres ibrugtagning, didaktisering og redidaktisering af didaktiske, semantiske og funktionelle læremidler i danskundervisningen. Learning Tech – Tidsskrift for læremidler, didaktik og teknologi, 6(9), 80-119. https://doi.org/10.7146/lt.v6i9.124762

Gissel, S. T., Buch, B., Oksbjerg, M., Kjeldsen, K. & Lytje, M. (2022). Lærervejledningslandskabet i Danmark. Learning Tech – Tidsskrift for læremidler, didaktik og teknologi, 8(12), 41-74. https://doi.org/10.7146/lt.v7i12.132029

Gjesing, A. (2011) Romantikken – Lærervejledning. Lokaliseret [4. marts 2022] på: https://dansk.gyldendal.dk/forloeb/perioder/romantikken/kapitler/laerervejledning

Halliday, M. A. K. & Matthiessen, C. M. I. (2004). An Introduction to Functional Grammar. Routledge.

Hansen, J. J. (2010). Læremiddellandskabet. Fra læremiddel til undervisning. Akademisk forlag.

Harré, R. & Van Langenhove, L. (1999). Positioning Theory. Moral Contexts of Intentional Action. Wiley-Blackwell.

Herbel-Eisenmann, B. A. (2007). From Intended Curriculum to Written Curriculum: Examining the “Voice” of a Mathematics Textbook. Journal for Research in Mathematics Education, 38(4), 344-369.

Imsen, G. (2020). Lærerens verden: Innføring i generell didaktikk. Universitetsforlaget.

Jeppesen, L. & Trabolt, M. N. (2018). Ternet Ninja – Lærervejledning. Lokaliseret [4. marts 2022] på: https://dansk.gyldendal.dk/forloeb/hovedvaerker/ternet-ninja/kapitler/laerer/laerervejledning

Jørgensen, M. W. & Phillips, L. (1999). Diskursanalyse som teori og metode. Samfundslitteratur, Roskile Universitetsforlag.

Kelly, A. L. (2013). Jesper Wung-Sung – Lærervejledning. Lokaliseret [4. marts 2022] på: https://dansk.gyldendal.dk/forloeb/forfatterskaber/jesper-wung-sung/kapitler/laerervejledning

Kelly, A. L. (2015). Ondskab – Lærervejledning. Lokaliseret [4. marts 2022] på: https://dansk.gyldendal.dk/forloeb/temaer/ondskab/kapitler/laerervejledning

Kilian, A. S. (2020). Unge Under Pres – Lærervejledning. Lokaliseret [4. marts 2022] på: https://dansk.gyldendal.dk/forloeb/temaer/unge-under-pres/kapitler/laerer/laerervejledning

Læremiddel.dk (2021, 2. september). Status på projekt om lærervejledningen: Design, brug og virkning. Lokaliseret [5. februar 2024] på: https://laeremiddel.dk/status-paa-projekt-om-laerervejledningen-design-brug-og-virkning/

Læremiddel.dk (u. å.). Lærervejledningen: Design, Brug og Virkning. Lokaliseret [8. april 2024] på: https://laeremiddel.dk/projekter/laerervejledningen-design-brug-og-virkning/

Læremiddeltjek (u. å.). Læremiddeltjek. Lokaliseret [24. juli 2024] på: https://laeremiddel.dk/wp-content/uploads/2023/05/laeremiddeltjek_interaktiv_fil.pdf

Madsen, J. Ø. & Saldern, C. H. (2019). Tag Gaden Tilbage – Lærervejledning. Lokaliseret [4. marts 2022] på: https://dansk.gyldendal.dk/forloeb/hovedvaerker/tag-gaden-tilbage/kapitler/laerer/laerervejledning

Mikk, J. (2000) Textbook: Research and Writing. Lang.

Nølke, H. (2020). Præsupposition. Lokaliseret [4. april 2022] på: https://denstoredanske.lex.dk/pr%C3%A6supposition

Oksbjerg, M. (2021). Undervisning med litteraturlæremidler på mellemtrinnet. Aarhus Universitet.

Olsen, C. & Skovgren, E., M. (2022). Lærervejledningens Positioneringspotentiale. Om henvendelsesformer og positionering i lærervejledninger på fagportalen dansk.gyldendal.dk [Upubliceret Specialeopgave]. Aarhus Universitet.

Olsen, J., H. (2011). Præsupposition og implikatur – en tekstlingvistisk analyse af politiske blogs. Semikolon, 12(22), 31-38.

Remillard, J. T. (2000). Can Curriculum Materials Support Teachers’ Learning? Two Fourth-Grade Teachers’ Use of a New Mathematics Text. The Elementary School Journal, 100(4), 331-350. https://doi.org/10.1086/499645

Remillard, J. T. (2012). Modes of Engagement: Understanding Teachers’ Transactions with Mathematics Curriculum Resources. I: G. Guedet, B. Pepin & L. Trouche (red.), From Text to ‘Lived’ Resources. Mathematics Curriculum Materials and Teacher Development. (s. 105-122). Springer.

Remillard, J. T. & Bryans, M. B. (2004). Teachers’ Orientations toward Mathematics Curriculum Materials: Implications for Teacher Learning. Journal for Research in Mathematics Education, 35(5), 352-388. https://doi.org/10.2307/30034820

Rytter, C. (2011/2019). Nyhedsformidling – Lærervejledning. Lokaliseret [4. marts 2022] på: https://dansk.gyldendal.dk/forloeb/genrer/nyhedsformidling/kapitler/laerervejledning

Schou, D. V. (2021). Fagportalen dansk.gyldendal.dk – En mosaik af forskellige syn på danskundervisning. Viden om Literacy 29, 38-45.

Schriver, H. (2014/2019) Pressefoto – Lærervejledning. Lokaliseret [4. marts 2022] på: https://dansk.gyldendal.dk/forloeb/genrer/pressefoto/kapitler/laerervejledning

Schön, D. A. (2001). Den reflekterende praktiker. Hvordan professionelle tænker, når de arbejder. Forlaget Klim.

Selander, S. (1994). Pedagogiska texter och retorik. I: S. Selander & B. Englund (red.), Konsten att informera och övertyga. En antologi om pedagogik, text och retorik. (s. 41-54). HLS Förlag.

Sigurgeirsson, I. (1992). The Role, Use and Impact of curriculum Materials in Intermediate Level Icelandic Classrooms. University of Sussex.

Skjelbred, D. (2002). Some Norwegian teachers Evaluation of the Teachers's Guide. I: J. Mikk, V. Meisalo, H. Kukemelk & M. Horsley (red.), Learning and educational Media. The Third IARTEM Volume. University of Tartu.

Skjelbred, D. (2007). Teachers’ Guides in Textbook Research. IARTEM E-Journal, 1(1), 25-35. https://doi.org/10.21344/iartem.v1i1.803

Steffensen, B. (2005). Når børn læser fiktion – Grundlaget for den nye litteraturpædagogik. Akademisk forlag.

Stylianides, G. J. (2007). Investigating the Guidance Offered to Teachers in Curriculum Materials: The Case of Proof in Mathematics. International Journal of Science and Mathematics Education, 6, 191-215. https://doi.org/10.1007/s10763-007-9074-y

Suh, H. (2019). The Voice of Mathematics Teacher Guides from Their Use of Pronouns, Modality, and Imperatives. Research in Mathematical Education, 22 (3), 223-243. https://doi.org/10.7468/jksmed.2019.22.3.223

Thurah, T. (2014). Det moderne gennembrud – Lærervejledning. Lokaliseret [4. marts 2022] på: https://dansk.gyldendal.dk/forloeb/perioder/det-moderne-gennembrud/kapitler/laerervejledning/laerervejledning

VIVE (2023). PISA 2022. Hovedrapport. Lokaliseret [8. april 2024] på: https://www.uvm.dk/-/media/filer/uvm/int/240131-301336-pisa-2022-hovedrapport-pdf-ua.pdf

Østergreen-Olsen, D. (2011). Kim Fupz Aakeson – Lærervejledning. Lokaliseret [4. marts 2022] på: https://dansk.gyldendal.dk/forloeb/forfatterskaber/kim-fupz-aakeson/kapitler/laerervejledning

Downloads

Publiceret

2025-10-08

Citation/Eksport

Stjerne, C., & Munch Skovgren, E. (2025). Autoritet-stemmen i lærervejledninger. Learning Tech, 10(16). https://doi.org/10.7146/lt.v10i16.145239