Autoritet-stemmen i lærervejledninger
DOI:
https://doi.org/10.7146/lt.v10i16.145239Resumé
Denne artikel præsenterer empirisk en femte ‘stemme’ i en analysetilgang til undersøgelse og udarbejdelse af lærervejledninger - en stemme, som vi kalder ‘autoritet-stemme’. Gennem en teoretisk bearbejdelse og en iterativ analyseproces placeres og anskueliggøres de fem stemmer, som tilsammen bidrager til en analysetilgang, der potentielt også kan bidrage produktivt i udviklingen af indholdet i fremtidige lærervejledninger.
Det teoretiske afsæt sker i den klassiske tilgang hos Remillard (1999;2012), hvor lærervejledninger kan tale enten til eller gennem læreren. Ahl et al. (2017) udbygger denne tilgang yderligere, dels ved at nuancere til i to stemmer (ekspert og filosof), og dels ved tilføjelsen af en fjerde stemme: tale forbi læreren.
Gennem en kvalitativ analyse af 10 udvalgte lærervejledninger fra dansk.gyldendal.dk finder vi behov for at nuancere til-stemmen yderligere. Denne tilføjede stemme - autoritet-stemmen - beskrives gennem en række karakteristika og underbygges empirisk med eksempler på, hvordan læremiddelforfatterens subjektivitet netop fremtræder særligt eksplicit i lærervejledningen.
Referencer
Ahl, L., Koljonen, T. & Helenius, O. (2017). The Voice of Curriculum Developers in Teacher Guides. For the Learning of Mathematics, 37(2), 35-39
Bowen, G. A. (2009). Document Analysis as a Qualitative Research Method. Qualitative Research Journal, 9(2), 27-40. https://doi.org/10.3316/QRJ0902027
Bremholm, J. & Skott, C. K. (2019). Teacher planning in a learning outcome perspective: A multiple case study of mathematics and L1 Danish teachers. Acta Didactica Norge, 13(1), 1-22. https://doi.org/10.5617/adno.5540
Brown, M. (2009). The Teacher-Tool Relationship. Theorizing the Design and Use of Curriculum Materials. I: J. T. Remillard, B. A. Herbel-Eisenmann & G. M. Lloyd (red.), Mathematics Teachers at Work: Connecting Curriculum Materials and Classroom Instruction (s. 17-36). Routledge.
Buch, B., Gissel, S. T., Oksbjerg, M., Kjeldsen, K. & Albrechtsen, T. R. S. (2023). A systematic review of research on teachers’ guides. Learning Tech, 8(12), 12-40. https://doi.org/10.7146/lt.v7i12.132330
Bueie, A. A. (2002). Lærebokvalg – en formalisert og systematisk prosess? En undersøkelse av valg av lærebøker for norskfaget i den videregående skolen. Skriftserien fra Høgskolen i Vestfold, 11(4).
Bundsgaard, J., Buch, B. & Fougt, S. S. (2017). De anvendte læremidlers danskfag belyst kvantitativt. I: J. Bremholm, J. Bundsgaard, S. S. Fougt & A. K. Skyggebjerg (red.), Læremidlernes Danskfag. (s. 28-54) Aarhus Universitetsforlag.
Bundsgaard, J. & Hansen, T. I. (2011). Evaluation of learning materials: a holistic framework. Journal of Learning Design, 4(4), 31-44. http://dx.doi.org/10.5204/jld.v4i4.87
Børne- og Undervisningsministeriet (2018a). Oversigt over kommunernes forbrug af puljen til digitale læremidler 2017. Lokaliseret [8. april 2024] på: https://www.uvm.dk/-/media/filer/uvm/aktuelt/pdf18/180601-notat-oversigt-over-kommunernes-forbrug-af-puljen-til-digitale-laeremidler-i-2017.pdf
Børne- og Undervisningsministeriet (2018b). Pulje har sat skub i markedet for digitale læremidler. Lokaliseret [8.april 2024] på: https://www.uvm.dk/aktuelt/nyheder/uvm/2018/juni/180601-pulje-har-sat-skub-i-markedet-for-digitale-laeremidler
Børne- og Undervisningsministeriet (2019a). Dansk. Faghæfte. Lokaliseret [8. april 2024] på: https://emu.dk/sites/default/files/2023-01/GSK_Dansk_Fagh%C3%A6fte_2020.pdf
Børne- og Undervisningsministeriet (2019b). Dansk. Fælles Mål. Lokaliseret [8. april 2024] på: https://www.emu.dk/sites/default/files/2020-09/GSK_F%C3%A6llesM%C3%A5l_Dansk.pdf
Børne- og Undervisningsministeriet (2021). Lærens digitale hverdag – kvantitativ kortlægning. Lokaliseret [8. april 2024] på: https://www.uvm.dk/-/media/filer/uvm/aktuelt/pdf21/jun/210621-rapporten-laererens-digitale-hverdag.pdf
Carlsen, D. & Hansen, J. J. (2009). At vurdere læremidler i dansk. Dansklærerforeningens Forlag.
Collopy, R. (2003). Curriculum Materials as a Professional Development Tool: How a Mathematics Textbook Affected Two Teachers’ Learning. The Elementary School Journal, 103(3), 287-311. https://doi.org/10.1086/499727
Corbin, J. & Strauss, A. (2015). Basics of Qualitive Research. Techniques and Procedures for Developing Grounded Theory. SAGE Publications.
Creswell, J. W. (2008). Educational Research. Planning, Conduction, and Evaluating Quantitative and Qualitive Research. Pearson.
Dahler-Larsen, P. (2007). Kvalitativ metode. Politica, 39(3), 317-334. https://doi.org/10.7146/politica.v39i3.69868
Dansk.gyldendal.dk. (u. å.). Om forløbene… Lokaliseret [04. marts 2022] på: https://dansk.gyldendal.dk/til-laereren/om-portalen/om-forloebene
Davies, B. & Harré, R. (2014). Positionering: diskursiv produktion af selver. Forlaget Mindspace.
Davis, E. A. & Krajcik, J. S. (2005). Designing educative curriculum materials to promote teacher learning. Educational Researcher, 34(3), 3-14. https://doi.org/10.3102/0013189X034003003
Fairclough, N. (2008). Kritisk diskursanalyse: En tekstsamling. Hans Reitzels Forlag
Fougt, S. S. (2011). Interaktionsbaseret samtaleanalyse af undervisning. Synsvinkler, 20(43), 195-213.
Frederiksen, M. (2020). Mixed methods-forskning. I: S. Brinkmann & L. Tanggaard (red.), Kvalitative metoder. En grundbog (s. 257-277). Hans Reitzels forlag.
Gissel, S. T. (2015). Læreres brug af iSKRIV. Læremiddeldidaktik, 8(1), 42-60.
Gissel, S. T. (2021). Læreres brug af digitale fagportaler i L1-undervisningen. Norsk Pedagogisk Tidsskrift, 105(3), 282-295.
https://doi.org/10.18261/issn.1504-2987-2021-03-03
Gissel, S. T., Buch, B., Carlsen, D. & Skov, L. I. (2021). Læremidler og læremiddelbrug i L1 i Danmark. Læreres ibrugtagning, didaktisering og redidaktisering af didaktiske, semantiske og funktionelle læremidler i danskundervisningen. Learning Tech – Tidsskrift for læremidler, didaktik og teknologi, 6(9), 80-119. https://doi.org/10.7146/lt.v6i9.124762
Gissel, S. T., Buch, B., Oksbjerg, M., Kjeldsen, K. & Lytje, M. (2022). Lærervejledningslandskabet i Danmark. Learning Tech – Tidsskrift for læremidler, didaktik og teknologi, 8(12), 41-74. https://doi.org/10.7146/lt.v7i12.132029
Gjesing, A. (2011) Romantikken – Lærervejledning. Lokaliseret [4. marts 2022] på: https://dansk.gyldendal.dk/forloeb/perioder/romantikken/kapitler/laerervejledning
Halliday, M. A. K. & Matthiessen, C. M. I. (2004). An Introduction to Functional Grammar. Routledge.
Hansen, J. J. (2010). Læremiddellandskabet. Fra læremiddel til undervisning. Akademisk forlag.
Harré, R. & Van Langenhove, L. (1999). Positioning Theory. Moral Contexts of Intentional Action. Wiley-Blackwell.
Herbel-Eisenmann, B. A. (2007). From Intended Curriculum to Written Curriculum: Examining the “Voice” of a Mathematics Textbook. Journal for Research in Mathematics Education, 38(4), 344-369.
Imsen, G. (2020). Lærerens verden: Innføring i generell didaktikk. Universitetsforlaget.
Jeppesen, L. & Trabolt, M. N. (2018). Ternet Ninja – Lærervejledning. Lokaliseret [4. marts 2022] på: https://dansk.gyldendal.dk/forloeb/hovedvaerker/ternet-ninja/kapitler/laerer/laerervejledning
Jørgensen, M. W. & Phillips, L. (1999). Diskursanalyse som teori og metode. Samfundslitteratur, Roskile Universitetsforlag.
Kelly, A. L. (2013). Jesper Wung-Sung – Lærervejledning. Lokaliseret [4. marts 2022] på: https://dansk.gyldendal.dk/forloeb/forfatterskaber/jesper-wung-sung/kapitler/laerervejledning
Kelly, A. L. (2015). Ondskab – Lærervejledning. Lokaliseret [4. marts 2022] på: https://dansk.gyldendal.dk/forloeb/temaer/ondskab/kapitler/laerervejledning
Kilian, A. S. (2020). Unge Under Pres – Lærervejledning. Lokaliseret [4. marts 2022] på: https://dansk.gyldendal.dk/forloeb/temaer/unge-under-pres/kapitler/laerer/laerervejledning
Læremiddel.dk (2021, 2. september). Status på projekt om lærervejledningen: Design, brug og virkning. Lokaliseret [5. februar 2024] på: https://laeremiddel.dk/status-paa-projekt-om-laerervejledningen-design-brug-og-virkning/
Læremiddel.dk (u. å.). Lærervejledningen: Design, Brug og Virkning. Lokaliseret [8. april 2024] på: https://laeremiddel.dk/projekter/laerervejledningen-design-brug-og-virkning/
Læremiddeltjek (u. å.). Læremiddeltjek. Lokaliseret [24. juli 2024] på: https://laeremiddel.dk/wp-content/uploads/2023/05/laeremiddeltjek_interaktiv_fil.pdf
Madsen, J. Ø. & Saldern, C. H. (2019). Tag Gaden Tilbage – Lærervejledning. Lokaliseret [4. marts 2022] på: https://dansk.gyldendal.dk/forloeb/hovedvaerker/tag-gaden-tilbage/kapitler/laerer/laerervejledning
Mikk, J. (2000) Textbook: Research and Writing. Lang.
Nølke, H. (2020). Præsupposition. Lokaliseret [4. april 2022] på: https://denstoredanske.lex.dk/pr%C3%A6supposition
Oksbjerg, M. (2021). Undervisning med litteraturlæremidler på mellemtrinnet. Aarhus Universitet.
Olsen, C. & Skovgren, E., M. (2022). Lærervejledningens Positioneringspotentiale. Om henvendelsesformer og positionering i lærervejledninger på fagportalen dansk.gyldendal.dk [Upubliceret Specialeopgave]. Aarhus Universitet.
Olsen, J., H. (2011). Præsupposition og implikatur – en tekstlingvistisk analyse af politiske blogs. Semikolon, 12(22), 31-38.
Remillard, J. T. (2000). Can Curriculum Materials Support Teachers’ Learning? Two Fourth-Grade Teachers’ Use of a New Mathematics Text. The Elementary School Journal, 100(4), 331-350. https://doi.org/10.1086/499645
Remillard, J. T. (2012). Modes of Engagement: Understanding Teachers’ Transactions with Mathematics Curriculum Resources. I: G. Guedet, B. Pepin & L. Trouche (red.), From Text to ‘Lived’ Resources. Mathematics Curriculum Materials and Teacher Development. (s. 105-122). Springer.
Remillard, J. T. & Bryans, M. B. (2004). Teachers’ Orientations toward Mathematics Curriculum Materials: Implications for Teacher Learning. Journal for Research in Mathematics Education, 35(5), 352-388. https://doi.org/10.2307/30034820
Rytter, C. (2011/2019). Nyhedsformidling – Lærervejledning. Lokaliseret [4. marts 2022] på: https://dansk.gyldendal.dk/forloeb/genrer/nyhedsformidling/kapitler/laerervejledning
Schou, D. V. (2021). Fagportalen dansk.gyldendal.dk – En mosaik af forskellige syn på danskundervisning. Viden om Literacy 29, 38-45.
Schriver, H. (2014/2019) Pressefoto – Lærervejledning. Lokaliseret [4. marts 2022] på: https://dansk.gyldendal.dk/forloeb/genrer/pressefoto/kapitler/laerervejledning
Schön, D. A. (2001). Den reflekterende praktiker. Hvordan professionelle tænker, når de arbejder. Forlaget Klim.
Selander, S. (1994). Pedagogiska texter och retorik. I: S. Selander & B. Englund (red.), Konsten att informera och övertyga. En antologi om pedagogik, text och retorik. (s. 41-54). HLS Förlag.
Sigurgeirsson, I. (1992). The Role, Use and Impact of curriculum Materials in Intermediate Level Icelandic Classrooms. University of Sussex.
Skjelbred, D. (2002). Some Norwegian teachers Evaluation of the Teachers's Guide. I: J. Mikk, V. Meisalo, H. Kukemelk & M. Horsley (red.), Learning and educational Media. The Third IARTEM Volume. University of Tartu.
Skjelbred, D. (2007). Teachers’ Guides in Textbook Research. IARTEM E-Journal, 1(1), 25-35. https://doi.org/10.21344/iartem.v1i1.803
Steffensen, B. (2005). Når børn læser fiktion – Grundlaget for den nye litteraturpædagogik. Akademisk forlag.
Stylianides, G. J. (2007). Investigating the Guidance Offered to Teachers in Curriculum Materials: The Case of Proof in Mathematics. International Journal of Science and Mathematics Education, 6, 191-215. https://doi.org/10.1007/s10763-007-9074-y
Suh, H. (2019). The Voice of Mathematics Teacher Guides from Their Use of Pronouns, Modality, and Imperatives. Research in Mathematical Education, 22 (3), 223-243. https://doi.org/10.7468/jksmed.2019.22.3.223
Thurah, T. (2014). Det moderne gennembrud – Lærervejledning. Lokaliseret [4. marts 2022] på: https://dansk.gyldendal.dk/forloeb/perioder/det-moderne-gennembrud/kapitler/laerervejledning/laerervejledning
VIVE (2023). PISA 2022. Hovedrapport. Lokaliseret [8. april 2024] på: https://www.uvm.dk/-/media/filer/uvm/int/240131-301336-pisa-2022-hovedrapport-pdf-ua.pdf
Østergreen-Olsen, D. (2011). Kim Fupz Aakeson – Lærervejledning. Lokaliseret [4. marts 2022] på: https://dansk.gyldendal.dk/forloeb/forfatterskaber/kim-fupz-aakeson/kapitler/laerervejledning
Downloads
Publiceret
Citation/Eksport
Nummer
Sektion
Licens
Forfatterne og Læremiddel.dk.
Må ikke bruges kommercielt.