Danske gymnasieelevers multimodale anvendelse i fysiske og digitale læringsrum
Et observationsstudie af danske gymnasieelever, med henblik på undersøgelse af deres faglige læsning.
DOI:
https://doi.org/10.7146/lt.v9i14.140694Resumé
Formålet med artiklen er at undersøge danske gymnasieelevers anvendelse af digitale læremidler. Undersøgelsen tager udgangspunkt i observationer og interviews med klasser fra de fire gymnasiale retninger; HHX, STX, HF og HTX med henblik på, at udvikle designprincipper der understøtter elevers multimodalitet i digitale læremidler. Danske gymnasieelever udviser på baggrund af en rig individualiseret medieøkologi, en høj grad af multiplexing og singletasking i anvendelse af digitale læremidler, der gør at Illeriis didaktiske trekant er udfordret i traditionel forstand. Ud af undersøgelsen træder fire digitale elevtyper frem, som adskiller sig fra traditionelle elevtyper ved bl.a. at anvende digitale læremidler til transformation af de læringsrum de befinder sig i. Artiklen diskuterer på baggrund af undersøgelserne, hvordan elevadfærden kan styrke fællesskaber i transformerende læringsrum, hvordan elevers multimodale blik kan kultivere Expert-like Learner kompetencer og hvordan den nye digitale virkelighed understøtter de traditionelle læringsteoretikere, som den danske gymnasieskole bygger på
Referencer
Balling, G. (2017). Unges læsning i en digital tidsalder. LEARNING TECH – TIDSSKRIFT FOR LÆREMIDLER, DIDAKTIK OG TEKNOLOGI, (3), 56-84.
Blikstad-Balas, M. (2016). Skolens nye literacy – Hvordan endres skolens tekstpraksiser når digital teknologi er tilgjengelig i klasserommet. Learning Tech, 1(1), 77-98. https://doi.org/10.7146/lt.v1i1.107724
Blikstad-Balas, M. & Hvistendahl, R. (2013). Students’ Digital Strategies and Shortcuts. NORDIC JOURNAL OF DIGITAL LITERACY, 8(01-02), 32-48.
Braun, V. & Clarke, V. (2006). Using thematic analysis in psychology. Qualitative Research In Psychology, 3(2), 77-101. 10.1191/1478088706qp063oa Bekendtgørelse af lov om de gymnasiale uddannelser. (2022). Bekendtgørelse af lov om de gymnasiale uddannelser § 1, stk. 2 https://www.retsinformation.dk/eli/lta/2022/957
Bower, M. (2008). Affordance analysis – matching learning tasks with learning technologies. Educational Media International, 45(3). 10.1080/09523980701847115
Carlsen, D. & Hansen, J. J. (red.). (2015). Digital læsedidaktik (1. udg.). Akademisk Forlag.
Caviglia, F. & Dalsgaard, C. (2020). Introduktion til digitale kompetenceområder. Center for Undervisningsudvikling og Digitale Medier, Aarhus Universitet.
Caviglia, F., Dalsgaard, C., Davidsen, J. & Ryberg, T. (2018). Studerendes digitale læringsmiljøer: læringsplatform eller medieøkologi? Tidsskriftet Læring og Medier (LOM), 11(18).
Dalsgaard, C., Caviglia, F., Boie, M. A. K., Færgemann, H. M. & Thomsen, M. B. (2020). Digitale kompetencer i gymnasiet. Center for Undervisningsudvikling og Digitale Medier, Aarhus Universitet.
Dalsgaard, C. & Ryberg, T. (2022). Digitale læringsrum. Samfundslitteratur.
Dam, R. F. & Siang, T. Y. (2022, 2. maj). Test Your Prototypes: How to Gather Feedback and Maximize Learning. Interaction Design Foundation. Hentet 19. april, 2023, fra https://www.interaction-design.org/literature/article/testyour-prototypes-how-to-gather-feedback-and-maximise-learning
Dolin, J., Ingerslev, G. H. & Jørgensen, H. S. (red.). (2017). Gymnasiepædagogik: en grundbog (3. udg.). Hans Reitzel.
Elkjær, B. (2019). Pragmatisme – Læring som kreativ fantasi. I K. Illeris (red.), 15 aktuelle læringsteorier. Samfundslitteratur.
Garrison, D. R. (2016). Thinking Collaboratively: Learning in a Community of Inquiry. Taylor & Francis Group, an Informa business.
Hansen, J. J. (2010). Læremiddellandskabet: fra læremiddel til undervisning (1. udgave). Akademisk.
Harasim, L. (2017). Learning Theory and Online Technologies. Routledge.
Illeris, K. (2013). Læring (2. udgave). Roskilde Universitetsforlag.
Jensen, Lasse Bo & Nielsen, Michael Juul: Læsning og læring i danske gymnasier – med fokus på understøttelse af forskellige læsestrategier og arbejdsformer gennem teknologier i digitale læremidler. https://projekter.aau.dk/projekter/
files/535196383/Masterprojekt___Lasning_og_laring_i_danske_gymnasier.pdf
Kirschner, P. A., Kirschner, F. & Janssen, J. (2014). The Collaboration Principle in Multimedia Learning. I R. E. Mayer (red.), The Cambridge Handbook of Multimedia Learning (pp. 547-575). Cambridge University Press.
Lim, F. V. & Toh, W. (2020). How to teach digital reading? Journal of Information Literacy,14(2). http://dx.doi.org/10.11645/14.2.2701
Mayer, R. E. (2014). Cognitive Theory of Multimedia Learning. I R.E. Mayer (ed.), The Cambridge Handbook of Multimedia Learning (pp. 43-71). Cambridge University Press. doi:10.1017/CBO9781139547369.005
Mayer, R. E. & Fiorella, L. (2014). Principles for Reducing Extraneous Processing in Multimedia Learning: Coherence, Signaling, Redundancy, Spatial Contiguity, and Temporal Contiguity Principles. I R. E. Mayer (ed.), The Cambridge Handbook of Multimedia Learning (pp. 279-315). Cambridge University Press.
Nørgaard, T. B. K. (2023, 22. januar). Tesfaye: »Hvis jeg var skoleleder, havde jeg kørt en meget restriktiv skærmpolitik«. Politiken. Hentet 28. januar, 2023, fra https://politiken.dk/indland/art9170439/%C2%BBHvis-jeg-var-skoleleder-havde-jeg-k%C3%B8rt-en-meget-restriktiv-sk%C3%A6rmpolitik%C2%AB
Orlikowski, W. J. (2010). The sociomateriality of organisational life: considering technology in management research. Cambridge Journal of Economics, (34), 125-141. 10.1093/cje/bep058
Samar, R. G. & Dehqan, M. (2013). Sociocultural theory and reading comprehension: The scaffolding of readers in an EFL context. International Journal of Research Studies in Language Learning, 2(3), 67-80. 10.5861/ijrsll.2012.183
Sharp, H., Rogers, Y. & Preece, J. (2019). Interaction Design: Beyond Human-Computer Interaction (5. udgave). Wiley.
STUK (Styrelsen for Undervisning og Kvalitet) (2018): Bekendtgørelse om pædagogikum i de gymnasiale uddannelser. https://www.retsinformation.dk/eli/lta/2018/1169
Tække, J. & Paulsen, M. (2017). Undervisning og digitale medier – Distraktion, koncentration og engagement. Tidsskriftet Læring Og Medier (LOM), 11(18), 1-22. https://doi.org/10.7146/lom.v10i18.26242
Tække, J. & Paulsen, M. (2019). Distraction and digital media – multiplexing, not multitasking in the classroom. Tidsskriftet Læring og Medier, (21).
Van Manen, M. (1990). Researching Lived Experience: Human Science for an Action Sensitive Pedagogy. State University of New York Press.
Yderligere filer
Publiceret
Citation/Eksport
Nummer
Sektion
Licens
Forfatterne og Læremiddel.dk.
Må ikke bruges kommercielt.