Intra-aktiv fagdidaktik

Teori-praksis i arbejdet med video i læreruddannelsens danskfag

Forfattere

  • Michael Peter Jensen UCL og AAU
  • Thomas Roed Heiden UCL

DOI:

https://doi.org/10.7146/lt.v7i11.126049

Resumé

Artiklens formål er at formidle analyse og fund fra projektet Brug af video i læreruddannelsen med udgangspunkt i forskningsspørgsmålet: Hvordan overskrider lærerstuderende i deres diskussioner af videoer fra grundskolens danskundervisning binariteten mellem teori og praksis? Artiklen bygger på en nymaterialistisk tilgang til teori og praksis, hvor teori ikke er noget fundamentalt ’andet’ end praksis. Med udgangspunkt i begrebet intra-aktivitet arbejder vi med at transformere binariteten i relationer, hvor teori og praksis konstituerer hinanden. Fokus er på at undersøge det fagdidaktiske rums tilblivelse gennem intra-aktion. Sammen med begrebet fortryllelse antager vi, at det kan være vigtige fagdidaktiske perspektiver for danskundervisere i læreruddannelsen.

 

Forfatterbiografier

Michael Peter Jensen, UCL og AAU

Lektor ved UCL

Ph.D-studerende ved AAU

 

 

Thomas Roed Heiden, UCL

Lektor ved UCL

Downloads

Publiceret

2022-08-16

Citation/Eksport

Jensen, M. P., & Heiden, T. R. (2022). Intra-aktiv fagdidaktik: Teori-praksis i arbejdet med video i læreruddannelsens danskfag. Learning Tech, 7(11), 125–144. https://doi.org/10.7146/lt.v7i11.126049