Teknologiforståelse i fag

Forfattere

  • Marie Falkesgaard Slot KP
  • Stig Toke Gissel
  • Mikkel Hjorth

DOI:

https://doi.org/10.7146/lt.v6i10.125676

Resumé

Artiklen bygger på et interviewstudie med faglige udviklere i afprøv-ningsforsøget i teknologiforståelse i folkeskolen (UVM, 2018-2021). Målet med studiet er at afdække udviklernes erfaringer med trans-formation af teknologiforståelse til prototyper (undervisningsforløb) i eksisterende skolefag. Artiklen peger på baggrund af udviklernes for-tolkninger på fire potentielle barrierer for et reelt fagmøde og dermed for integration af teknologiforståelse i eksisterende fag: Manglende samtænkning af begreber og fagsprog, divergerende definitioner af teknologi, manglende overlap og relevans i tildelingen af delelementer af fagligheden og manglende plads til faglig udvikling.

Downloads

Publiceret

2021-12-16

Citation/Eksport

Slot, M. F., Gissel, S. T., & Hjorth, M. (2021). Teknologiforståelse i fag. Learning Tech, 6(10), 191–217. https://doi.org/10.7146/lt.v6i10.125676